Nu får bilarna börja gasa på – oron växer

Kommunens nya hastighetsskyltar upprör Nävekvarnsborna. "Man måste kunna ta sig till skolan eller affären på ett säkert sätt", säger Veerle Larsson.

Veerle Larsson, Urban Franzén och Peter Svedlund tycker att hastigheten har ökat markant sedan de nya skyltarna kom upp. De bor längs Kvarsebovägen i utkanten av Nävekvarn.

Veerle Larsson, Urban Franzén och Peter Svedlund tycker att hastigheten har ökat markant sedan de nya skyltarna kom upp. De bor längs Kvarsebovägen i utkanten av Nävekvarn.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2024-02-04 16:23

– Vi har försökt påverka kommunen men inget händer. Det känns som vi blir trampade på eller rent av sparkade på, säger Urban Franzén från föreningen utveckling Nävekvarn, Funq. 

Tidigare var det 50-gräns vid infarten till Nävekvarn cirka 100 meter före idrottsplatsen. Några hundra meter senare blev det 30 km/h genom hela samhället.

– Nu blir det 40 direkt och sen fortsätter det så hela vägen, förbi affären och ut mot Kvarsebovägen. Och där finns inga gång- och cykelbanor, säger han. 

undefined
Urban Franzén, Liz Brådhe, Peter Svedlund, Veerle Larsson och Ronny Franzén är alla besvikna på att kommunen har skyltat om från 30 till 40 km/h på genomfartsleden i Nävekvarn.

Enligt Urban Franzén borde det vara 30 km/h genom hela samhället.

– Vägen från affären ut mot Kvarsebovägen är ganska smal, cirka fyra meter. Det är ofta folk ute och promenerar. Barnen går på den när de ska till skolan. Säkerheten måste gå först, för nu kommer hastigheten att öka, säger han.

Liz Brådhe som är delägare i affären berättar att hastigheten har ökat.

– Meddetsamma som 40-skyltarna kom upp har farten ökat, säger hon och fortsätter:

undefined
Genomfartsleden i Nävekvarn är väldigt smal och har inga trottoarer.

– Häromkvällen kom det en bil från hamnen och den körde nog mellan 60 och 70 km/h när den passerade här vid affären. Det är lite skrämmande och jag tycker inte om det.

Även 70-skyltarna på vägen mot Kvarsebo har flyttat närmare samhället.

– Nu sitter skyltarna cirka hundra meter närmre och där är vägen ännu smalare, bara tre och en halv meter. Var det formellt riktigt att flytta dem?, frågar Urban Franzén och fortsätter:

– Där är det också barn som rör sig på vägen när de ska till skolan. 

undefined
Någon vecka före jul blev det ny hastighet på genomfartsleden i Nävekvarn. 40 km/h är det nya som gäller mot tidigare 30 km/h. Johan Rubin är gatuchef i Nyköpings kommun.

Gatuchefen i Nyköpings kommun, Johan Rubin, berättar att kommunen ansvarar för hastigheterna i tätbebyggt område. Men i just det här fallet görs bedömningen i samråd mellan kommunen och Trafikverket, för att den myndigheten är väghållare på den aktuella vägen.

– Trafikverket vill inte ha 30 km/h på en sån här genomfartsled, det ska vara 40, säger han.

Urban Franzén säger att det är skillnad mellan olika samhällen och deras trafiksituation:

– Det går inte att jämföra Nävekvarn med Stigtomta eller Tystberga. De har mycket bredare vägar och gångbanor, säger han och fortsätter:

– Vi har försökt att påverka kommunen men inget händer. Jag tror inte de har varit här och tittat. Utsikten från ett skrivbord med en karta i handen räcker inte.

Johan Rubin berättar dock att kommunen var på plats och tittade, innan beslutet fattades. Efteråt skickade de ut information om förändringen till vägsamfälligheten. I december ändrades skyltarna.

– Vi har informerat och fått en del synpunkter. Vissa håller inte med men vi har försökt svara på alla frågor, vad jag känner till, säger Johan Rubin.

undefined
Veerle Larsson, Urban Franzén och Peter Svedlund tycker att hastigheten har ökat markant sedan de nya skyltarna kom upp. De bor längs Kvarsebovägen i utkanten av Nävekvarn.

Urban Franzén gör en jämförelse med när man för 15–20 år sedan ändrade hastigheterna i centrala Nyköping.

– I Nyköping ändrades hastigheterna från 50 km/h till 40 eller 30 km/h. Här blir det precis tvärtom och det känns inte bra. Det finns alltid rötägg som kör för fort och det här kommer göra att det går ännu fortare, säger han.

Veerle Larsson bor längs Kvarsebovägen och tänker på barnfamiljerna.

– Det finns inga trottoarer och en del villor ligger direkt med anslutning till vägen. Barnen cyklar eller går till skolan. Det är tung trafik och sedan är Kvarsebovägen en utflyktsväg. Trafiken har ökat, inte minskat, säger hon och fortsätter:

– Ska man kunna ta sig till skolan eller affären på ett säkert sätt, eller ska man riskera att bli påkörd?           

Karta: Nävekvarn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!