– Väldigt irriterande att detta dyker upp.
Så kommenterade Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, Trafikverkets utredning i höstas.
Myndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utreda möjligheten att bygga nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. Den tidigare kostnadsuppskattningen för jätteprojektet låg på 230 miljarder kronor, men Trafikverket har nu utrett möjligheterna att bygga nya stambanor för 205 miljarder.
Som SN tidigare rapporterat så har Trafikverket i deras underlag stakat ut fyra tänkbara förslag på hur kostnaderna kan sänkas till 205 miljarder.
Centralt belägna stationer har pekats ut som extra kostsamma och för Ostlänkenprojektet skulle samtliga tre förslag innebära att Vagnhärad och Skavsta blir utan stationer på Ostlänken. I Nyköpings fall försvinner stationen i två av tre förslag.
Detta har väckt stor irritation i kommunhusen och inom region Sörmland. De har nyligen fått stöd av både region Stockholm och Mälardalsrådet. "Lagt kort ligger", står det i deras remissvar till Trafikverkets utredning.
Precis som de lokala politikerna hänvisar de till den så kallade Sverigeförhandlingen, där berörda kommuner och regioner åtog sig en rad motprestationer för att Ostlänken skulle byggas med den utformning som hittills har varit aktuell.