Under vecka 38 påbörjar kommunen arbetet med att tillgänglighetsanpassa hållplats Västra Trädgårdsgatan vid Repslagaregatans södra sida. Den nya hållplatsen ska också rymma två bussar samtidigt. I arbetet ingår att göra en säkrare trafiklösning för gång- och cykeltrafikanter.
En viss påverkan på framkomligheten kommer arbetet att ha.
– Under en period kommer gång- och cykeltrafikanter att hänvisas till norra sidan av Repslagargatan, säger Johan Rubin, gatuchef i Nyköpings kommun.
Samtidigt som detta arbete startar är kommunen på väg att slutföra motsvarande arbete av hållplats Stockholmsvägen, på båda sidor av Östra Rundgatan framför gamla Försäkringskassanhuset.
– Det är inte klart ännu. Arbetet beräknas vara klart till 24 september, påpekar Johan Rubin.
Kommunen har under flera år arbetat med att förbättra tillgängligheten vid sina busshållplatser och kommer att fortsätta med det.
Bara i år har hållplatser vid Gripsholmsparken, Stockholmsvägen, Svampvägen och Champinjonvägen byggts om. Och det är inte bara i centralorten busshållplatser görs om. I fjol gjordes satsningar i Nävekvarn, Jönåker och Svalsta. Just nu genomförs arbete i Lästringe.
– Kommunens mål är ökad tillgänglighet av det offentliga rummet. Tillgänglighetsanpassning av hållplatslägen är en viktig del i det arbetet och en viktig del i satsningen på kollektivtrafiken för ett mer hållbart resande, säger Johan Rubin.
Vilka fler liknande arbeten är på gång?
– Under 2025 kommer hållplatslägen vid Brandkärrskolan att tillgänglighetsanpassas och under 2026 hållplatsläget Västra Trädgårdsgatan på norra sidan av Repslagaregatan.
Projektet kostar.
– Det varierar så klart med förutsättningarna, säger Johan Rubin.
– I tätorten längs det kommunala vägnätet är det kommunen som ansvarar för arbetena med statlig medfinansiering genom Trafikverket. På landsbygden längs det statliga vägnätet ansvarar Trafikverket för arbetena och kommunen medfinansierar.
Trafikverket brukar bidra med halva beräknade kostnaden.
Arbetet med de båda hållplatserna vid Östra Rundgatan beräknas kosta 3 750 000 kronor. Då bidrar Trafikverket med 1,5 miljoner. Arbetet som går igång nu beräknas kosta 2,8 miljoner kronor. Där bidrar Trafikverket med 1,4 miljoner kronor.
Kommunens medfinansiering för arbeten som Trafikverket står för är på en lägre nivå.
– Vi brukar stå för väderskyddet som kostar cirka 150 000 kronor.