Ny bilväg till Skavsta planeras i förslag

Nyköpings kommun vill utveckla Skavsta och ser fullt utbyggd en framtid med runt 10 000 arbetstillfällen. Hjärtat blir ett resecentrum för flyg och tåg, men planer finns även på en helt ny bilväg till flygplatsen.

Den planerade Kungsladugårdsleden i vinrött, mellan E4 och riksväg 52.

Den planerade Kungsladugårdsleden i vinrött, mellan E4 och riksväg 52.

Foto: Nyköpings kommun

Nyköping2021-11-29 11:55

Kungsladugårdsleden kallas vägen i det planprogram som nu är ute på samråd. Vägen planeras förbinda flygplatsen och centrala Nyköping. Tanken är att den ska gå från rondellen vid trafikplats Kungsladugården till rondell söder om Skavsta på Stigtomtavägen.

Den skär rakt igenom landskapet lite söder om väg 52, som går mot Stigtomta. Leden får en regionalt viktig funktion som kopplar ihop E4 med riksväg 52, enligt planprogrammet. Den tänkta vägen är inget som dykt upp i samband med Skavstas planprogram för första gången, förklarar Torben Buzas Eliasson, samhällsplanerare vid Nyköpings kommun.

– Den har ingen färdig sträckning men har funnits med i runt tio år i olika planer. Det är en tänkt koppling, inte minst för att koppla ihop Oxelösund och Nyköping via västra trafikplatsen upp mot väg 52 och sedan vidare mot Flen och Katrineholm, säger han.

Stigtomtavägen är redan idag direktkopplad med E4 vid Oppeby och det planeras för en tågbana från centrala Nyköping. Varför behövs det en väg till mot Skavsta?

– Trafikplats Hållet är lite klurig och på gränsen till överbelastad redan idag. Dessutom för att slippa använda backen på E4 som går upp till trafikplats Hållet.

Exempelvis tung trafik från Oxelösund, som ska till väg 52 eller Skavsta, kan då gena direkt till Stigtomtavägen och trafiken behöver inte gå genom Oppeby. 

Blir Kungsladugårdsleden av ska den läggas nära tåg-bibanan för att bevara jordbruksmark och naturmark i väster samt för att skapa en tydlig entré till området nära Nyköping, enligt planen.

Hur ser du på ekologisk hållbarhet och grön infrastruktur, när marken delas upp ytterligare? 

– Det är ett område med jordbruksmark, naturmark och kulturmiljövärden. Vägen är inte lokaliserad och den kan inte byggas hur som helst. Den behöver byggas på ett hänsynsfullt sätt, om den ens byggs. 

Vilket i så fall Trafikverket gör och det är inte Nyköpings kommun som planerar den. Enligt planprogrammet hoppas kommunen att hela Skavstaområdet ska utvecklas och inrymma runt 10 000 nya jobb, inom olika områden. Och år 2040 antas Kungsladugårdsleden få cirka 10 500 fordon per dygn.

Hur ser du på risken att resenärer väljer bilen istället för tåget till Skavsta?

– Jag ser ingen sådan uppenbar risk. Det har gjorts trafikanalyser och man ser regionala fördelar med en väg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!