– Det tycker jag ska bli trevligt. Då blir det en enklare väg mot Hållet och så slipper man passera över järnvägen, säger Ulla Gunnarsson, som bor i närheten och dessutom tycker om att cykla i Nyköping.
Hon står och krattar löv på den gång- och cykelväg som ska förlängas bort mot Perioden. Idag slutar cykelvägen precis på Sankt Annegatans nordligaste punkt, vid ett litet koloniområde.
Den nya gång- och cykelvägen kommer smita förbi koloniområdet, på insidan, och sedan under järnvägsbron vidare bort mot Perioden.
Vid brofästet kommer en "plats för vila inramad av stenmurar och grönska" att byggas och mot ån byggs ett trädäck för att platsen ska kännas trygg.
På andra sidan järnvägsbron jobbar Peab med bostäder i kvarteret Spinnerskan och gång- och cykelvägen ska in i det området.
– Vi behöver knyta ihop helheten upp mot Kråkbergsvägen, säger projektledare Johan Dahlrot.
Men det är oklart när grävmaskiner rullas fram och lastbilar börjar leverera material till gång- och cykelvägen.
– Det är en projektering som pågår, säger han.
Det är även oklart exakt hur mycket det kommer kosta.
– En del är avtalat med Trafikverket men det handlar om cirka fem miljoner.
Den befintliga gångfållan över järnvägen, som ligger några stenkast bort från aktivitetshuset Magasinet, försvinner eftersom järnvägen också ska byggas om. Det arbetet är kopplat till Ostlänken och resecentrum, vilket även gång- och cykelvägen är en del av.