Nya bilar ska varna vid fortkörning

Nästa gång du köper en ny bil kommer den protestera om du kör för fort. Snart blir det lag på alla att nya bilar ska ha varningssystem för fortkörning.

David Lindhe, tillförordnad chef på trafikgruppen i Nyköping.

David Lindhe, tillförordnad chef på trafikgruppen i Nyköping.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2022-05-23 21:00

– Det är klart att det här är jättebra, allt som kan hjälp föraren att hålla hastigheten, säger Matteo Rizzi, sakkunnig på Trafikverket.

Från och med den 6 juli blir det lag på att alla nya bilar ska vara utrustade med ett system som varnar föraren när den tillåtna hastigheten överskrids. Systemet, som kallas ISA (intelligent speed assistance), ska gå att slå av, men säkerhetsfunktionen återaktiveras automatiskt när bilen startas på nytt.

undefined
Matteo Rizzi, sakkunnig på Trafikverket.

– Det är ett starkt steg från EU att införa en lag om att föraren får återkoppling när den kör över den tillåtna hastigheten. Det finns många olika varianter på systemet, som någon form av blinkande eller vibration i ratten för att uppmärksamma föraren på att sänka hastigheten. Det är förstås väldigt bra, säger Matteo Rizzi.

Han menar att systemet i framtiden kommer att ingripa ännu tydligare.

– På sikt är det ännu bättre om bilen kan ingripa ännu mer. Då menar jag inte att den ska tvärnita, men att den tar kontroll och sänker hastigheten, säger Matteo Rizzi.

undefined
Nya bilar ska vara utrustade med ett system som varnar föraren när den tillåtna hastigheten överskrids

Enligt den statistik som han har tagit del av från Trafikverket ligger 52 procent av alla mil som körs på det statliga vägnätet inom den lagliga hastighetsgränsen. 

Så nästan hälften av alla bilförare kör för fort?

– Ja, det kan man säga, eller knappt hälften av alla mil som körs på vägnätet. Därför är det så bra och viktigt med sådana system som hjälper till att hålla hastighetsbegränsningen, säger Matteo Rizzi.

Lagändringen är ett försök att förebygga de 25 000 dödsfall och 140 000 svåra personskador som sker varje år i trafikolyckor inom EU. Därför kommer alla nya bilar som säljs från 2022 att vara utrustade med flera obligatoriska styrsystem. 

undefined
David Lindhe, tillförordnad chef på trafikgruppen i Nyköping.

David Lindhe, tillförordnad chef på trafikgruppen i Nyköping, tror att systemet kan hjälpa trafikanterna att hålla sig till hastighetsbegränsningarna.

– Jag tror att det funkar för de som är laglydiga, men som slarvar. Det är ungefär som med säkerhetsbältet. Kör man i väg och inte använder säkerhetsbältet så plingar det efter ett tag och det är ingen som orkar lyssna på det. Då tar man på sig bältet. Sen kommer det även att finnas fuskare som sätter systemet ur spel, säger David Lindhe.

Lisa Larsèn har tagit bilen för att handla.

– Ja tycker att det är skrämmande att tekniken tar kontrollen, säger Lisa Larsèn.

undefined
Lisa Larsèn tycker att tekniken är bra så länge den fungerar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!