Ny sajt ska hjälpa jägare

Tre före detta studenter från Nyköping har tagit fram ett onlineverktyg för jakt. Där kan jägarna följa vad som händer i skogen live.

jaktsajt20150303_0002.jpg

jaktsajt20150303_0002.jpg

Foto:

Nyköping2015-03-09 13:39

Jaktsäsongen innebär inte bara långa pass i skogen, spännande minuter innan skotten går av och välfyllda frysboxar. Bakom det hela finns en enorm administrationsapparat, som till stora delar sköts helt manuellt. Det fick Henrik Hoffman från Nyköping att se en affärsidé.

– Jakten organiseras genom skötselområden, där man samsas om ett visst antal djur. Tänk att 30 till 40 jaktlag ringer och frågar hur många det är kvar, och att du hela tiden måste förmedla ut den informationen. Det är superknöligt, säger han.

Efter att ha testats förra säsongen i Björkvik utanför Nyköping ska nu sajten vilth.se lanseras över hela Sverige. Den som loggar in ser aktuell statistik över fällda djur i just sitt område, och kan rapportera in observationer och skjutna djur med några klick. Det går också att varna jaktlagen om en kvot börjar ta slut och man riskerar att fälla för många, och att fakturera fällavgiften per automatik. Statistiken är tänkt att skickas vidare till Jägareförbundets system viltdata, som i sin tur är direktkopplat till Länsstyrelsens databas ägldata.

Förutom Hoffman, som gått på Gripenskolan, har flera före detta studenter fån Nyköping varit med och tagit fram verktyget. Webbutvecklaren Carl Rosell, som även han gått på Gripen, har byggt systemet. Viktor Ånöstam, som läst jakt och viltvård på Ökna, är deras jaktexpert.

– Det är noll kommersiellt driv i de system som finns på marknaden sedan tidigare. Vi vill att folk ska använda systemet, det ska vara kul att observera och kul att följa jakten, säger Hoffman.

Nästa steg blir att utveckla fler funktioner som jägarna kan ha direkt nytta av. Som kartor, gemensamma kalendrar, rapportering via SMS och att betala fällningsavgifterna och kött inom laget direkt med kort. Svensk jakt omsätter mellan tre och fyra miljarder kronor per år.

– För mig är det fog nog för att det ska finnas bra business i att bygga upp ett system som kan bli standard. Att ha vad Facebook är för kommunikation, fast för kommunikation inom jakt, samtidigt som det ger bättre viltvård, säger Hoffman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om