– När vi bestämde oss för att börja den här verksamheten med brandbekämpningsflyg så insåg vi att vi måste utbilda piloter och vi måste göra det kontinuerligt på ett eller annat sätt, säger Pär-Olov Carlsson chef för enheten Flight Operations på saab.
En kostnadsbedömning gjordes kring en egen flygskoleverksamhet i Sverige för brandbekämpningsflygplan av typen Air Tractor AT-802. Och slutsatsen blev att den skulle förläggas till Skavsta. Fyra elever har nu startat sin utbildning i att lära sig flyga brandbekämpningsplanen.
– När vi annonserade ut flygtjänsterna hade vi drygt 800 sökande från hela värden. De som blev antagna kommer att vara klara med etapp ett under säsongen, med utbildning på grundflygplanet. Sen går de in i nästa operativa fas och genomför sin missionträning, då de tränar på att flyga, skopa och fälla vatten, säger Pär-Olov Carlsson.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, beställde i fjol två brandbekämpningsflygplan från Saab. I kontraktet fanns en option gällande ytterligare två mindre skopande flygplan med tillhörande besättning. De har nyligen levererats till Skavsta.
– Vi utökar vår flotta från två till fyra flygplan. Så nu har vi alla planen på plats och håller på att bygga ihop vår verksamhet så att vi kan operera med fyra flygplan så bra som möjligt, säger Pär-Olov Carlsson.
Att operera med fyra flygplan kräver mer av organisationen.
– Vi skulle rent teoretiskt kunna hamna på två olika insatser i två olika länder. Så vi måste titta hur vi ska bygga upp vår flygorganisation, säger Pär-Olov Carlsson.
För att driva verksamheten på Skavsta har det nyanställt fyra personer.
– Det här innebär en förankring av verksamheten i Nyköping och på Skavsta. För att driva flygutbildningen och följa vårt kontrakt med MSB så har vi behov av i dagsläget tio piloter, säger Pär-Olov Carlsson.
Johan Sjöstrand är en av piloterna som jobbar med brandbekämpningsflygplan. Han har sin flygbakgrund inom försvaret som jaktpilot och har flugit Viggen och hjälpt till med Gripen-utprovningen på Saabs militära sida.
Finns det några likheter med ett stridsflygplan och ett Air Tractor AT-802 ?
– Det är väldigt små likheter med ett stridsflygplan. Den här är robust, den är till för att frakta lasten från sjön till där det brinner. Den är som en Grålle, en traktor i luften, säger Johan Sjöstrand.