Hemgårdspassagen, som den kallas, kommer att kunna bära gång- cykel- och motortrafik. På norra sidan kommer bron ha en påfart vid Blommenhovsvägen och sträcka sig över järnvägen längs med E4.
– När den kommer till Hemgårdsområdet så svänger den av till väster och ansluter till Kocks väg (vid handelsområdet), säger Fanny Ramström, planarkitekt.
Planläggningen är en del av en långsiktig plan för en koppling mellan E4 och trafikplats Kungsladugården. Planarbetet ligger nu ute på samråd till den 11 maj.
Idag är järnvägen som en barriär genom staden. Hemgårdspassagen är tänkt att öka möjligheten för biltrafik runt centrum och ge mer utrymme för gång-, cykel- och kollektivtrafik vilket man anser vara bättre än att låta trafiken gå genom stan.
– Tätorten växer med allt fler invånare, bostäder, verksamheter och då skapas även allt fler trafikrörelser. Det gäller både inom befintliga och planerade stadsdelar. För att kunna hantera de ökade trafikrörelserna så finns det behov av ytterligare en passage över järnvägen.
Enligt undersökningar skulle bygget kunna ha betydande miljöpåverkan men eftersom bron byggs i närheten av E4 så blir det inte så mycket större skillnad när det gäller trafikbuller, barriäreffekter eller risk för olyckor.
– Vi har genomfört en undersökning om betydande miljöpåverkan i samråd med Länsstyrelsen som delar kommunens bedömning om att det inte kan antas föranleda en betydande miljöpåverkan.