Ny vd och ny vision för Skavsta – inrikesflyg på radarn

Pojkdrömmen om att bli pilot förverkligades. Nu ska Jesper Fredmark, ny vd på Skavsta, se till att flygplatsen lyfter till en ny division. Inrikesflyg finns på radarn.

I visionen för Skavsta ingår inrikesflyg och fraktflyg. "Jag tror stenhårt på det här", säger Jesper Fredmark (längst till höger), som tillträder som vd för flygplatsen 9 januari. På bilden syns också Dieter Sand, Maria Karlsson och Kjell-Åke Westin.

I visionen för Skavsta ingår inrikesflyg och fraktflyg. "Jag tror stenhårt på det här", säger Jesper Fredmark (längst till höger), som tillträder som vd för flygplatsen 9 januari. På bilden syns också Dieter Sand, Maria Karlsson och Kjell-Åke Westin.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2022-10-26 06:43

– Jag har en enorm tro på att vi kommer att lyckas. Annars hade jag inte tagit det här uppdraget.

Jesper Fredmark rör sig hemtamt på flygplatsområdet när han är på plats för att träffa personalen. Detta trots att det bara har gått en vecka sedan Skavstas ägare, Arlandastad group, presenterade honom som ny vd.

Förklaringen är enkel. Under sina 20 år i flygbranschen, senast som Nordenchef på flygplatslogistikföretaget Menzies, har han redan hunnit med en runda på Skavsta. I början på 2000-talet arbetade han ett par år på flygplatsen.

Området har inte förändrats nämnvärt sedan dess – även om Skavsta har varit ute på en färd som för tankarna till en berg- och dalbana. Med hjälp av Ryanair blev Skavsta landets tredje största flygplats 2019. Efter pandemin och Ryanairs avsked har flygplatsen halkat ner till plats sju.

Det är en mastig uppgift som ligger framför Jesper Fredmark. Uppdraget är att vända den nedåtgående trenden – genom att höja Skavsta till en annan division, som Kjell-Åke Westin, styrelseordförande i bolaget Stockholm Skavsta flygplats, uttrycker det.

– Skavsta ska lyfta och inte längre vara en flygplats som enbart förknippas med lågprisflygbolag. Vi ska bli en flygplats på riktigt och ta plats i samma division som landets övriga stora flygplatser, säger han.

undefined
Det som historiskt har varit flygplatsens dominerande affärsverksamhet, lågprisflygen, ska kompletteras med flera andra, som fraktflyg, inrikesflyg och mer traditionella flygbolag med utrikestrafik.

Lågprisflygbolagen ska vara kvar. Men det som historiskt har varit flygplatsens dominerande affärsverksamhet ska kompletteras med flera andra, som fraktflyg, inrikesflyg och mer traditionella flygbolag med utrikestrafik.

Visionen är långsiktig och hänger delvis samman med utvecklingen för Ostlänken och Bromma. När Skavsta får en egen station på Ostlänken förbättras flygplatsens konkurrenskraft. Och om Bromma läggs ner kan Skavsta bidra till att fylla det tomrum som uppstår.

Den nya regeringen har dock pausat planerna på att lägga ned Bromma. Något sådant beslut blir det inte de kommande fyra åren, är regeringens besked.

– Under alla mina år i branschen har det svängt fram och tillbaka om Bromma, så det kan svänga igen. Oavsett är vår vision inte avhängig Brommas framtid, även om en nedläggning sannolikt skulle påverka oss, säger Kjell-Åke Westin.

undefined
I visionen för Skavsta ingår inrikesflyg och fraktflyg. "Jag tror stenhårt på det här", säger Jesper Fredmark (längst till höger), som tillträder som vd för flygplatsen 9 januari. På bilden syns också Dieter Sand, Maria Karlsson och Kjell-Åke Westin.

När Jesper Fredmark tillträder som vd 9 januari kommer han att pendla från Stuvsta söder om Stockholm. Han tror stenhårt på Skavsta och lyfter fram dess geografiska läge.

– Under många år var Arlanda min arbetsplats. Det tog längre tid för mig att pendla dit än vad det kommer ta mig att pendla till Skavsta. När Skavsta får en station vid Ostlänken kommer det att gå ännu fortare. Potentialen är enorm.

I dagsläget vill han inte presentera några idéer på hur han ska få flygplatsen att lyfta. Till en början kommer arbetet vara inriktat på att lära känna Skavsta och personalen. Intrycket efter det första besöket som tillträdande vd är positivt.

– Det finns en otroligt stor kompetens på flygplatsen. Jag har varit i branschen i 20 år. Många av dem jag har träffat har varit på Skavsta betydligt längre tid än så. Jag är imponerad.

Rollen som vd för Skavsta ser han som ett drömuppdrag. Som litet barn hade han en närliggande dröm, att bli pilot. Även den drömmen förverkligades. Under några år flög han Airbus.

Kan du hoppa in om en pilot blir sjuk?

– Haha... min pilotlicens måste nog värmas upp rejält vid en kamin först, säger han.

Prio ett – fler linjer

När Stockholm Skavsta flygplats ska utvecklas är nya linjer från flygplatsen prio ett, enligt bolaget. Alicante, Malaga och London står högst upp på listan.

Enligt flygplatsbolaget finns det en stor efterfrågan på dessa destinationer, något som gör dem attraktiva för flygbolag.

Enligt bolagets styrelseordförande Kjell-Åke Westin kan de nya linjerna tidigast öppnas innan sommaren 2023. Visionen om en bredare verksamhet är mer långsiktig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!