– Det är både kul och samtidigt ett privilegium att komma till ett företag som har så mycket historia, säger Tegström.
Det har gått en månad sedan han lämnade förpackningskoncernen Lamiflex i Nyköping för Orios enorma lagerytor på Arnö. Få företag har haft en lika omtumlande färd som Saabs gamla reservdelsdistributör i Nyköping de senaste åren. När bolaget bytte namn till Orio höstas var det en klar markering på att man svänger in på en ny bana.
– Det är en stor utmaning. Ingen har facit för hur marknaden ska utveckla sig men tittar man på utvecklingen hittills får man väl säga att man lyckats ta tillbaka det vi tappat. Många trodde nog att Saab Parts inte skulle kunna fortsätta existera, säger Tegström.
Tanken är att 80 procent av omsättningen ska komma från nya verksamheter år 2020, som reservdelar till andra bilar och logistiktjänster. Men Saabarna kommer fortfarande spela en viktig roll, menar Tegström.
– Det finns en strategi för bolaget som baserar sig på att förlänga Saab-bilarnas livslängd. Många tror att de inte är tillgängliga längre, men det finns runt en miljon Saabar på vägarna globalt och de kan egentligen gå hur långt som helst. Det är viktigt att vi använder det som bas i framtiden.
Kör du själv Saab?
– Jag har ägt flera Saab-bilar och hade beställt en ny som jag avbeställde vid konkursen. Tyvärr fanns det ju inga nya att få tag på innan Nevs nyligen startade produktionen igen, då hade jag hellre köpt en Saab än den bil jag kör i dag.
Arvet från det förflutna hänger kvar på flera sätt. Fortfarande pågår en rättsprocess där tyska biljätten BMW kräver Orio på 20 miljoner kronor för reservdelar och motorer Saab Automobile aldrig betalade för. Samtidigt har Orios samarbetspartner Nevs så stora pengaproblem att de tvingats stoppa produktionen. Nevs köpte Saabs konkursbo och tillverkar nya bilar i liten skala, medan Orio står för reservdelarna.
– Det är tråkigt eftersom vi samarbetar med Nevs på vissa områden, men det påverkar inte vår verksamhet. Vi hoppas att de ska klara situationen, säger Tegström.
Vad är ditt mål med Orio?
– Jag vill ta Orio tillbaka till en ledande aktör på marknaden. Det handlar om att få verkstäderna att förstå att vi är den mest fördelaktiga partnern. Orio har väldigt stor kompetens på många områden när det gäller marknadsföring, teknik, service och logistik och det vill vi ha ut bredare på marknaden.