Premiärtur för Nyköpings nya bussar

Fyra år efter att eldrivna bussar började rulla på Nyköpings gator sätts 15 nya i trafik. Men det blir inga ändringar i tidtabellen. "Vi vill bygga världens bästa trafik för Nyköpingsborna", säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.

Busschauffören Admir Brkic får köra den första turen med Nyköpings nya eldrivna bussar. I omställningen ska förarna utbildas i de nya bussarnas system. Men i omställningen kommer inga turer att påverkas, enligt Nobina.

Busschauffören Admir Brkic får köra den första turen med Nyköpings nya eldrivna bussar. I omställningen ska förarna utbildas i de nya bussarnas system. Men i omställningen kommer inga turer att påverkas, enligt Nobina.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2023-07-11 15:23

– I dag behöver ni inte blippa några biljetter – vi gör ett undantag, säger David Erixon när de första resenärerna välkomnas ombord för smygpremiär av Nyköpings nya eldrivna bussar.

Den första turen med en av de femton nya bussarna är tyst. Motorn gör knappt ett ljud när den karaktäristiskt gröna bussen tar sig fram i stan. Den låga ljudnivån är för att öka bekvämligheten för resenärerna, chaufförerna och alla som visats i stadsmiljön då bullret minskar berättar representanter från kollektivtrafiksföretaget Nobina.

– Man minns ju hur det var när man satt längst bak. Det lät, luktade och var varmt, säger Amal Shabibi, myndighetschef på samhällsbyggnad i Nyköpings kommun.

undefined
"Att bussarna är tysta kommer att vara bekvämt för våra resenärer som kanske är på väg till jobbet och vill lyssna på en bok. Men det är lika uppskattat av våra förare. Det här är deras arbetsplats och nu är bussarna vibrationsfria och tysta", berättar David Erixon till höger, under premiärturen med Amal Shabibi och Fredrik Hallberg.

Att stadsbussarna i Nyköping drivs på el är inget nytt. Sedan 2019 har stadstrafiken bestått av elbussar. Fördelen med de nya är att bussarna inte kommer behöva laddas lika ofta berättar Fredrik Hallberg, affärschef för Nobina Sörmland.

– De nya bussarna kommer hålla mer än hela dagen. De har bättre kapacitet än de gamla och kan gå längre. Så det kommer göra att vi kan planera bättre och få ännu bättre punktlighet.

Även om bussarna bara rullat i några år byts de redan ut.

– Det fanns ett behov av att sätta in nya bussar i Västsverige, till det behövde vi flytta fordon och fick möjlighet att satsa i Nyköping – vi vill bygga världens bästa trafik för Nyköpingsborna, säger David Erixon.

När de gamla stadsbussarna rullar vidare blir ett par av Nyköpings kanske mest uppskattade bussar kvar.

– Två av den äldre modellen, de som är målade av skolbarn, kommer att vara kvar, berättar Fredrik Hallberg.

undefined
De nya bussarna kostar mellan 4,5 och fem miljoner kronor styck och ägs av Nobina. "De är dyrare fordon i inköpspris jämfört med exempelvis en biogasbuss. Men sett över en livscykel så är de billigare då de har en hög energieffektivitet, lägre underhåll och kostnader för service", säger David Erixon.

Bussarna som nu intar Nyköpings gator är bland de modernaste i världen berättar David Erixon. Men på andra orter har Nobina tagit andra steg in i samtiden med självkörande, så kallade autonoma, bussar. En utveckling som David Erixon tror kommer dröja i Nyköping.

– De här bussarna kommer inte bli autonoma. Sen jobbar vi mycket med stödsystem som blir halvautonoma. Exempelvis som att svänga in perfekt till busshållplatsen varje gång så att bussarna alltid hamnar fem centimeter från kanten som ger perfekt tillgänglighet för dig som kommer med rullstol eller rullator.

De nya bussarna kommer tas i trafik successivt och i slutet av augusti beräknas alla vara i trafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!