– Förr var det nog mer bilintresserade ungdomar som gillade att meka, som körde A-traktor. Numera har det blivit ett ganska trevligt fordon att köra, och då ökar intresset.
Det säger Jonas Höök, trafikpolis i Nyköping, om A-traktorer, som enligt honom blir allt vanligare i trafiken.
Han får medhåll av Katarina Bokström, projektledare på trafiksäkerhetesorganisationen NTF.
– Vår bild är att det är fler ungdomsgrupper som använder sig av A-traktorer i dag och att det är fler som har dem som ett transportmedel utan att vara särskilt motorintresserade, säger hon.
Bakgrunden är att det numera är lättare att ändra en vanlig bil till A-traktor – men därmed också att manipulera en A-traktor till att fungera som en personbil igen.
Förr krävdes mekaniska ingrepp, bland annat en låst växellåda. Numera är det tillåtet att begränsa hastigheten på elektronisk väg. Det kan ske via systemet för ABS-bromsar, som känner av bilens hastighet.
De nya reglerna har två sidor. Att även relativt nya bilar blir till A-traktorer gör att de är säkra fordon så länge de används som de ska, konstaterar Katarina Bokström.
– Då får man ju med sig all säkerhet som finns i en vanlig bil.
Att köra A-traktor är därmed säkrare än att till exempel köra tvåhjulig moped eller mopedbil.
Men läget blir förstås ett helt annat om A-traktorn körs manipulerad.
Jonas Höök konstaterar att reglerna gör att det är lättare att manipulera A-traktorerna. Och då riskerar de att bli farligare än vad de varit som vanlig personbil, eftersom ABS-systemet kan ha stängts av för att det ska gå att köra fortare än tillåtet.
– Dessutom finns det A-traktorer som är byggda på ganska extrema fordon, med en ursprungseffekt på kanske 300, 400 hästkrafter. Och efter manimulering riskerar ABS-systemet att vara urkopplat.
Både han och Katarina Boknäs vid NTF menar att föräldrar har ett stort ansvar för att se till att deras barn kör lagligt. Det gäller såväl juridiskt som moraliskt.
– Om du äger ett fordon och upplåter det åt någon annan så har du ett ansvar. Som förälder kan det bli frågan om tillåtande av olovlig körning om barnet kör olagligt, säger Jonas Höök.
Han och Katarina Boknäs uppmanar föräldrar att provköra barnens A-traktor då och då för att förvissa sig om att den inte går fortare än 30 kilometer i timmen.
– Jag brukar säga att man som förälder ska ha en egen nyckel och provköra någon gång ibland, säger Jonas Höök.