Nyköpings framtida resecentrum är mest en enda stor tom grusyta just nu. Delvis tillfälligt utnyttjad som parkeringsplats (södra sidan) och delvis ett arbetsområde för ledningsomläggningar längs med perrongområdet (norra sidan). Den enda byggnad som är på plats är det gamla godsmagasinet som flyttades till sitt nya läge i våras.
Riktigt när det första spadtaget för alla nybyggnationer görs för det som kommunen ska göra är inte spikat.
– Tidigast efter sommaren nästa år kan vi komma igång med upphandlingen. Arbetet kan sedan börja under 2026, säger Johan Dahlrot, projektledare för resecentrum i Nyköpings kommun.
Men han tror snarare under slutet av nästa år. Först måste alla ledningsomläggningar som just nu görs på norra sidan bli klar. Det väntas det bli i vinter eller under våren.
– Sedan återstår ledningsarbeten som inte är gjort på södra sidan. Allt ska sedan kopplas samman vid en anslutningspunkt, säger projektledaren.
Exakt vad kommunen sedan kommer att börja med beror på Trafikverkets arbeten.
– Stadsbusstorg, regionbusstorg, cykelvägar och parker, svarar Johan Dahlrot på frågan vad som ligger på kommunen att uppföra.
Han fortsätter:
– Sedan ska vi göra ramperna till och från den nya passagen. Vi gör anslutningarna. Man ska kunna cykla ner på varje sida.
Ska ni bygga bussterminalen och cykelparkeringshuset?
– Nej, det ligger med i den upphandling som Trafikverket gjorde.
Den bärande idén med nya resecentrum är att centrera olika transportdelar på samma plats. Det är därför bussterminalen vid teaterparken kommer att flytta till nya resecentrum. Utformningen ska göra det lätt att byta från ett transportmedel till ett annat, mellan buss och tåg max tre minuter.
Alla busstransporter, från fjärr- till stadstrafik, kommer att samsas vid det nya resecentrumet.
Ett parkeringshus på norra sidan och ett verksamhetshus på södra sidan delvis mot Brunnsgatan finns också med i planen.
– Men det finns ingen tidplan nu för när de byggs, säger Johan Dahlrot.
– När det blir och vem som gör det vet vi inte. Det är inte kommun som kommer att göra det, fortsätter han.
Preliminärt hoppas man vara klar under 2028.