Nya tåg och nya pendlaravgångar på gång

Nu börjar Mälartågen trafikera Nyköpingsbanan och i december ska alla gamla SJ-tåg ha fasats ut. Då sätts även fler avgångar in - med tydligt pendlarfokus.

Tre dubbeldäckade Mälartåg tåg börjar rulla på Nyköpingsbanan 22 juni. Och inna årsskiftet ska alla gamla SJ-tåg ha bytts ut.

Tre dubbeldäckade Mälartåg tåg börjar rulla på Nyköpingsbanan 22 juni. Och inna årsskiftet ska alla gamla SJ-tåg ha bytts ut.

Foto: Mälardalstrafik

Nyköping2020-06-18 11:50

– Enligt planen rullar vi ut de första fordonen på Nyköpingsbanan 22 juni, säger Göran Gullbrand, trafik- och infrastrukturansvarig på Mälardalstrafik.

I slutet av 2019 började de första Mälartågen rulla och har sedan dess fasats in på sträckor genom Sörmland, nu är det dags att börja trafikera Nyköpingsbanan och stationerna i Nyköping och Vagnhärad. Tre nya tåg sätts till sommaren och ersätter då lika många av SJ:s äldre loktåg. I höst tillförs ytterligare fyra och sammanlagt sju tåg ska ersätta samtliga SJ-tåg på Nyköpingsbanan innan 2021.

Den första veckan börjar Mälartåg köra två morgonavgångar (med avgång 05.51 och 06.33 från Nyköping) samt 3-4 avgångar eftermiddag och kväll mot Vagnhärad och Stockholm. I andra riktningen blir det sex avgångar om dagen. Norrgående tåg kör dock bara till Flemingsberg de första åtta veckorna, på grund av den sista större avstängningen vid Getingmidjan.

– Sedan sker en återgång mot ordinarie tidtabell, vi lägger tillbaka mer trafik och börjar återställa de reduceringar som skett kring Covid-19-pandemin. Men det kommer inte vara konsekvent vilka avgångar som Mälartågen kör under sommaren, säger Göran Gullbrand.

SJ har de senaste åren fått skarp kritik från lokala pendlare, det har inte har funnits sittplats på tågen under rusningstid och många avgångar ställdes in under den snörika vintern 2018.

Mälartågen, som Mälardalstrafik har köpt in av den schweiziska tillverkaren Stadler, är konstruerade för att klara 40 minusgrader och 80 centimeters snödjup på spåren. Kapacitetsmässigt har varje tågset plats för 357 personer: 333 fasta sittplatser och 24 fällstolar. Ett tågset utgörs av fyra separata dubbeldäckade vagnar och är 105 meter långt. Många sittplatser på relativt korta tåg gör det lättare att dela på en plattform med andra tåg, vilket gör Mälartågen mer effektiva för spårkapaciteten, menar Göran Gullbrand.

Skulle behovet uppstå går det att koppla på ytterligare tågset.

– Vi kör idag med två set vissa avgångar på Svealandsbanan, vi gör också en bedömning om det finns behov framöver på vissa avgångar även på Nyköpingsbanan.

I jämförelse med SJ-tågen är det ganska stor skillnad när det kommer till hastigheten, Mälartågen har en maxhastighet på 200 kilometer i timmen, jämfört med SJ-tågens 160.

Vad innebär det för restiden? 

– Nyköpingsbanan är inte konstruerad för tåg som kör 200 kilometer i timmen, så skillnaden i maxhastighet bidrar bara litegrann. Det kommer bli viss restidsvinst, men det hänger också ihop med hur vi får till tågmöten på den enkelspåriga banan.

13 december börjar en ny tidtabell gälla, då med fler avgångar anpassade till jobbpendlare. Enligt planen sätts en ny avgång in från Nyköping, i riktning mot Stockholm, in klockan 06.18. På eftermiddagen tillkommer två nya avgångar klockan 16.06 samt 17.14 från Stockholm mot Vagnhärad och Nyköping. Tiderna är preliminära i nuläget och fastställs till hästen av Trafikverket.

– Vi eftersträvar, och börjar närma oss, en struktur med timmestrafik utmed hela linjen med de förändringar som genomförs från december.

När den nya tidtabellen börjar gälla ska samtliga sju Mälartåg trafikera Nyköpingsbanan.

– Då har vi växlat bort samtliga av SJ:s loktåg inom regionaltågssystemet. SJ kör ju vissa långväga Intercitytåg också mellan Stockholm och Malmö med stopp i Nyköping, de påverkas däremot inte.

Mälardalstrafik

Är ett gemensamt bolag som ägs av sex regioner, däribland region Sörmland. Enligt gällande avtal, fram till år 2021, är det SJ som kör Mälartågen. Under den tiden ska 33 nya Mälartåg successivt fasas in på olika sträckor, sju av dessa ska trafikera Nyköpingbanan och stationerna i Nyköping och Vagnhärad.

Varje tågset har 333 fasta sittplatser med arbetsbord, wifi-tillgång, läslampa och eluttag. Sex stycken cyklar kan även tas med i mån av plats. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!