I höstas började de första eleverna på den ettåriga yrkeshögskoleutbildningen. Det är den andra i landet, förutom Trafikverksskolans utbildning i Ängelholm.
– Det är en stor grej för Nyköping att ha rott iland den här. Om man pratar med folk inom järnväg så är det här bland det största som hänt på jag vet inte hur många år, säger Anna Henricson.
Signaltekniker arbetar inom järnväg med bland annat underhåll, reparation och installation av signalsystem. Jobbchanserna är mycket goda efter utbildningen, menar Anna Henricson:
– Den garanterar jobb. Definitivt. När jag ringde runt till företag och frågade om de tror att de kommer behöva signaltekniker, så skrattade de åt mig. De svarade: "ja, hur fort kan ni få ut dem?".
Campus Nyköping har två starter av utbildningen beviljade från myndigheten för yrkeshögskolan, MYH. Nästa start blir hösten 2025. Sedan får en ny ansökan skickas in.
– Den främsta anledningen till att vi sökte är att det är ett så enormt, skriande behov av kvalificerade signaltekniker över hela landet. Att just vi tog tag i det beror inte bara på Ostlänken, utan också att det är så koncentrerat med räls i Mälardalsområdet. Det kändes logiskt att just vi som ligger mitt i smeten skulle söka den här.
Utbildningen bedrivs på distans, förutom praktiska moment som genomförs på Trafikverksskolans övningsanläggning i Ängelholm.
– Det är en lite annorlunda YH-utbildning. Den är så totalt styrd av Trafikverket i och med att det är en så hög säkerhetsklass på signaltekniker. Vi följer Trafikverksskolans upplägg till punkt och pricka.
Hur var söktrycket?
– Vi hade 20 platser till att börja med och 129 sökande. Det är många för att vara till tekniska utbildningar. Sedan var det en del tjejer också som sökte, det tycker jag är jättekul. Jag hoppas att det är en trend som kommer att hålla i sig.
Utbildningen är rolig, men tuff, säger Anna Henricson:
– Man ska ha motivationen. Jag vill uppmuntra alla som funderar på järnväg att titta på den. Det är ett framtidsyrke.
För att kunna gå utbildningen krävs att man har grundläggande behörighet i mekatronik 1, ellära 1 samt elektromekanik.
– Har man inte det har vi förberedande kurser man kan gå på distans under våren så att man kan läsa in sin behörighet.
Enligt Trafikverket är den genomsnittliga ingångslönen per månad 35 000 till 40 000 kronor, innan skatt, ob-tillägg och traktamente.