Nyckelfritt gör hemtjänsten säkrare

Det nyckelfria systemet välkomnas inom hemtjänsten. – Det kommer att underlätta jobbet för oss, säger Mia Cangren som jobbar på Fågelbo hemtjänst.

NYKÖPING2014-03-13 06:45

Varje morgon låser Mia Cangren upp nyckelskåpet med sin personliga kod och plockar ut nycklar med blå bricka som hon behöver under förmiddagen.

– Det kan handla om upp till 20 olika nycklar, berättar hon.

Fågelbo hemtjänst har ett ganska stort distrikt, det sträcker sig från Sjösa, via Bryngelstorp, Rosenkälla och Stenkulla ut mot Arnö. Enstaka kunder finns också i Nävekvarn.

Det innebär mycket resor och tid i bilen.

Innan lunch ska nycklarna hängas tillbaka, sedan är det samma procedur igen inför eftermiddagens besök hos kunderna.

Skåpet innehåller också rödmärkta nycklar. Det är larmnycklar, som används för att komma in till en kund som har aktiverat sitt trygghetslarm.

När larmet går måste hemtjänstens personal åka till lokalen på Fågelbovägen, öppna kodlåset, plocka fram en larmnyckel och sedan snabbt ge sig iväg till kunden som larmat.

Med det nyckelfria systemet kan i stället den som befinner sig närmast larmet ta sig dit.

Och det finns andra fördelar, som när tiden hos en kund blir lite längre än planerat.

– Om jag blir försenad kan jag ringa en kollega och höra om den kan ta nästa kund, säger Mia Cangren.

Det nyckelfria systemet beräknas spara mellan en halvtimme och timme per kund och dag, enligt Nyköpings kommun. I reda pengar handlar det om drygt tre miljoner kronor.

– Men det handlar också om säkerheten för kunden, berättar Elisabeth Svensson som är enhetschef för den kommunala hemtjänsten i Nyköping.

– Om en kund i Stavsjö larmar behöver man inte åka till kontoret och hämta nyckeln. I stället kan den som befinner sig närmast larmet öppna med hjälp av det digitala systemet, säger Elisabeth Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om