– Det är bättre att vi kommer fram till få och konkreta saker vi ska göra, säger Berit Christoffersson, turismutvecklare på Nyköpings kommun.
Hon ska arbeta fram planen tillsammans med Michael Wulff på Visit Nyköping, föreningen för företag i besöksnäringen. Den första träffen som anordnades i går kväll på Nyköpings hus var till för att samla in åsikter från företagarna själva.
– Vi ska identifiera lokala områden som vi sen ska jobba vidare aktivt med. En del är rätt uppenbara, till exempel har vi jättebra förutsättningar för idrottsturism i Nyköping, säger Michael Wulff.
Nästan likadant lät det 1998, då projektet Kraftsamling Nyköping tog fram sex stråk som skulle få turismen att lyckas. Historia, natur, mat, shopping och landsbygden var viktiga områden. Nyköping skulle präglas av en gästabudsstämning och en gästabudsanda, hette det. Men projektet stannande på idéstadiet.
Varför det inte blev någon turismsuccé den gången vet inte Berit Christoffersson. Men nu är läget annorlunda, lovar hon.
– Det måste bli konkret, det ska bara bli det. Vi ska jobba rejält i arbetsgrupper med våra olika fokusområden och reda ut om de verkligen kommer fungera. Om de kommer ge fler besökare och övernattningar. Att göra hyllvärmare har man ingen nytta av.
Den lokala strategin ska bli klar vid årsskiftet och även förankras politiskt, så att företagen och kommunen drar åt samma håll. Nästa steg blir att hitta aktiviteter som leder mot de gemensamma målen.