Nyköping pilotstad för unikt restaurangkoncept

Från och med tisdag kan Nyköpingsborna bli först i Sverige att prova nya restaurangtjänsten Foodle. Ett koncept där alla får det de önskar.

Bulent Anter är en av kockarna på Foodle som erbjuder typisk hämtmat, bland annat pizza, sushi och hamburgare.

Bulent Anter är en av kockarna på Foodle som erbjuder typisk hämtmat, bland annat pizza, sushi och hamburgare.

Foto: Sara Hadfy Högström

Nyköping2021-07-06 07:10

På tisdag, 6 juli, blir Nyköping först ut att testa på ett helt nytt restaurangkoncept. Foodle som tjänsten heter erbjuder mat från åtta olika kök för hemleverans eller upphämtning.

– Tanken är att samma sällskap ska kunna tillgodose olika önskemål om mat och ändå kunna avnjuta en måltid tillsammans, säger Tony Challma, grundaren av Foodle.

Han sammanfattar konceptet med frasen "Så att alla får bestämma".

– Det som särskiljer Foodle från andra företag är att vi ansvarar för hela värdekedjan. Vi tillagar maten och levererar den, det finns inget mellanled vi kan skylla på om något går fel, säger Tony Challma.

undefined
Till höger Tony Challma, Foodles gundare. Till vänster Emanuel Fröberg från restaurangens marknadsföringsbyrå, Keep Up Agency.

Menyn är sammansatt utifrån vad svenskarna tycker bäst om, och han beskriver maten som typisk hämtmat med hög kvalité.

– Eftersom hela konceptet bygger på leveransupplevelsen är allt anpassat för det. Maten är anpassad för att bibehålla kvalitén under leverans och logistiken är anpassad för att förenkla upplevelsen för kunden, säger Tony Challma.

Ett exempel på det är att man bokar en specifik tid för leverans på hemsidan. Något som ska underlätta kundernas möjlighet att planera sin middag.

Varför valde du Nyköping som pilotstad för Foodle?

– Nyköping är ett bra tvärsnitt av Sverige i stort. Det som fungerar här, fungerar i resten av landet. Dessutom tycker jag om människorna här, de är ärliga och kommer ge en bra feedback för att vi ska kunna utvecklas, säger Tony Challma.

Det är ett par saker som Tony Challma återkommer till. Trygghet, transparens och kvalité. Han har mångårig erfarenhet inom restaurangbranschen och jobbar i dag som vd för restaurangkedjan TGI Fridays i Sverige. Trots det beskriver han det själv som ett jättekliv att påbörja ett koncept som uteslutande fokuserar på leverans och inte bordsservering.

– Det känns spännande och kul att komma igång. Många av mina vänner i branschen är hypade över idén. Nu ska vi visa vad vi går för och så hoppas vi att det kommer att uppskattas av människorna här i Nyköping, säger Tony Challma.

I dagsläget handlar det om ett tiotal nyanställningar. Går allt som planerat tillkommer ytterligare tjänster när företaget utvecklas.

Keep Up Agency som ansvarar för restaurangens marknadsföring har låtit en testpanel prova tjänsten i förväg.

– Vi har fått väldigt positiv feedback och jag tror att detta kommer landa bra hos Nyköpingsborna, säger Emanuel Fröberg, vd på Keep Up Agency.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!