– Vi var först av alla att sälja slut, säger Jonas Kandefelt, Nyköping brewing.
Han och kollegorna var nere på en ölfestival "Matverkstaden" i Malmö under helgen. Det kom dubbelt så mycket människor som beräknat och alla inbjudna bryggerier tömde sina tält.
Bara att bli tillfrågad att delta var stort för Kandefelt. Nyköping brewing var en av tre svenska små bryggerier, resterande åtta bryggerier kom från Europa.
Han är fullt medveten att deras åtgång av öl och att runt tvåtusen människor potentiellt förstått att Nyköping brygger öl inte räcker för att sätta Nyköping på ölkartan.
Men det finns fler tecken.
Grannbryggeriet Nils Oscar har radat upp flaskor med loggor från världsband så som Iron Maiden, Motörhead och Slayer, under åren.
Kandefelt ser att det finns ett klart intresse för Nyköping som ölstad.
– När vi pratar med kunderna blir de nyfikna och vi pratar om att vi ligger vid Nyköpings hus. Vi står och marknadsför Nyköping hela tiden, vilket är tanken, säger han.
Fast inte till vilket pris som helst.
Bryggeriet ägnar sig också åt att kritisera kommunen. Det tydligaste exemplet är deras storsäljar "Nyköping lager". På burken finns referenser till "Bo i Nyköping"-kampanjen och Brandkärr.
– Det är en liten armbåge i sidan på kommunen, säger han.
Kritiken rör att reklamkampanjen enbart fokuserat på havet. De tycker att "orten", alltså Brandkärr också borde vara något att vara stolt över. Det är kollegan Sasse Sepehrazar som står för den grafiska delen och han är uppväxt i stadsdelen.
Att det går bra för bolaget tror han handlar om att de kan – och att de vågar – sticka ut hakan. Både i ölval och etiketter. Deras öl "Kristi brew" är ett sådant exempel som anspelar på den nationella antihjälten "Kristi brud".
Varför har ni ingen ekologisk öl?
– När vi startade var det en pandemi och det var mycket annat att fokusera på. Ekologisk hantering är ändå ett antal certifieringar och sådant. Vi är inte emot det på något sätt.
Han visar att de försöker återbruka fat, istället för att köra engångsförpackningar.
Bolaget visar röda siffror för 2021 men Kandefelt är inte orolig på lång sikt. När pandemin släppte pekar allt spikrakt upp och företaget vill satsa hårdare nu. Speciellt är det lokalen som ligger parallellt med ån som de vill utveckla.
– Det kan bli livemusik där. Det finns sådana tankar, säger han.
Trotts de ljusa tiderna finns det hot.
Ölgiganter tornar upp i horisonten eftersom vissa stora bryggerier ägnar sig åt "craftwashing", enligt Kandefeldt. Alltså att sälja produkter som "låtsas" vara gjorda i små lokala bryggerier men som produceras av marknadsledande bolag. Det blir en snedvriden konkurrens, anser Kandefelt.
Han tar som exempel Brutal brewing. Kandefelt tror inte att så många känner till att ölen med de moderna etiketterna är en del av Sveriges största bryggeri, Spendrups.
Han har inga synpunkter på hur storbryggeriernas öl smakar - snarare tvärtom - han tycker många stora bryggerierna är duktiga ölbryggare. Det han ogillar är det är svårt att se på burkar och flaskor att de är gjorda i ett stort bryggeri. Han vill att det ska vara tydligt att förstå om ett öl producerats i ett stort bryggeri eller i ett litet.
Jonas Kandefelt sitter dessutom med i styrelsen till Sveriges oberoende bryggerier, som bland annat jobbar för att det ska finnas en tydlighet runt vem som ligger bakom en ölprodukt.
På Spendrups alkoholfria öl "A ship full of IPA" finns som exempel inte Spendrups skrivet någonstans utan det står Brutal brewing AB. Bolaget Brutal Brewing AB ingår i en koncern med 18 andra bolag där moderbolaget är just Spendrup Holding AB.
På nätet är det däremot tydligare att Brutal brewing är en del av Spendrups. Alla produkter säljs in under samma hemsida som moderbolaget Spendrups. Där står det att Brutal brewing är "vår bryggeriverkstad".
Andra välkända öl som Spendrups ligger bakom är Pistonhead. Den ölen finns också under moderbolaget Spendrups sajt men har dessutom en helt egen hemsida på engelska, där det inte framgår tydligt att ölet är en del av Spendrups.
Rose-Marie Hertzman är presschef på Spendrups. Hon är inte intresserad av att bemöta kritiken.
– Vi har inga kommentarer till det. Det är en ickefråga, säger hon.