Nyköping vill prova flextrafik på stadsbussar

Nyköping vill ersätta busslinjerna Nyckelpigan och Nyckelringen med så kallad flextrafik, som måste beställas i förväg.

En del av stadstrafiken i Nyköping kan ersättas av ett flexbussystem.

En del av stadstrafiken i Nyköping kan ersättas av ett flexbussystem.

Foto: Rebecka Jonsson

Nyköping2022-04-03 14:44

Busslinjerna 161 och 162, även kallade Nyckelpigan och Nyckelringen, är så kallade servicelinjer, som trafikerar linjer med en hög andel äldre resande.

År 2020 gjordes omkring 20 000 resor med de båda linjerna, vilket är lite för att vara en stadsbusslinje.

Nu finns planer på att i stället göra om servicelinjerna till så kallad flextrafik. Det framgår av ett ärende till Region Sörmlands regionala utvecklingsnämnd.

Flextrafiken ska vara tillgänglig för alla, precis som en vanlig busslinje. Men flexbusslinjerna vänder sig i första hand till äldre, och är tänkta som ett komplement till den ordinarie stadstrafiken. Flextrafiken ska sålunda kunna användas av personer, som kanske har svårt att åka med de vanliga stadsbussarna.

Att Nyckelpigan och Nyckelringen ersätts av flextrafik, innebär att bussarna blir vad som kallas anropsstyrda. Den som vill åka med måste alltså beställa bussen i förväg, men samma taxa som för övriga Sörmlandstrafikens bussar gäller.

Tanken är att dela in Nyköping i två flextrafikområden, samt två överlappande områden i centrum och Påljungshage, dit båda flexbussturer kör. På- och avstigning kan ske vid 140 "flexplatser". Bussen stannar bara på platser där någon bokat en på- eller avstigning, och restiden kan därmed variera.

Flextrafiken ska provas i ett pilotprojekt. Men det dröjer innan projektet blir verklighet. Först i december 2023 är det trafikstart, enligt den utredning som Region Sörmland gjort i ärendet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!