Nyköpingselever har mest indragna studiebidrag i landet

Var tredje elev på Nyköpings gymnasium fick sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Oxelösund hade flest elever som inte fick några CSN-pengar.

Gnesta och Trosa har också en stor andel elever med indraget studiebidrag på de kommunala skolorna med 20 procent i Gnesta och 27 procent i Trosa.

Gnesta och Trosa har också en stor andel elever med indraget studiebidrag på de kommunala skolorna med 20 procent i Gnesta och 27 procent i Trosa.

Foto: TT

Nyköping2023-07-10 06:33

När eleven har mer än fyra timmars frånvaro kan skolan välja att rapportera det till CSN. 

32 procent fick sina studiebidrag indragna det senaste läsåret på Nyköpings gymnasium, vilket är mest i hela landet. I snitt fick var tionde elev i Sverige studiebidraget indraget.

– Statistiken bygger på det skolorna skickar in till oss, säger analytiker på CSN, säger Peter Engberg. 

Friskolorna i Nyköping ligger under snittet i landet och av deras elever fick 7 procent indraget studiebidrag. 

– Oxelösund är den kommunen i landet där flest får indraget studiebidrag på 25 procent. Nyköping är tätt efter på 22 procent, säger han.

Per Ivehammar som är biträdande rektor på Nyköpings gymnasium svarar på SN:s frågor via mejl.

undefined
Läsåret 2021/22 fick 15 procent indraget studiebidrag på Nyköpings gymnasium. 2022/23 fick 32 procent det.

– Vi arbetar hårt med att minska frånvaron. Ett led i detta arbete är att vi bedömer upprepad anmäld frånvaro som ogiltig och rapporterar till CSN. Vi har valt att vara hårda för att minska frånvaron. Vi ser att en elev som blivit av med studiebidraget oftast ökar sin närvaro och får tillbaka studiebidraget nästa månad.  

Per Ivehammar menar att statistiken inte säger något om hur den totala frånvaron ser ut.

– En skola som inte rapporterar några elever till CSN ser på pappret ut att inte ha någon ogiltig frånvaro alls.

Han fortsätter: "Frånvaro är ett stort problem i skolan i Sverige idag. Det viktigaste är det förebyggande arbetet, som måste börja i tidig ålder. Mentorer och elevhälsan följer regelbundet upp frånvaron och har samtal med elever som har lång upprepad frånvaro".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!