Nyköpings koldioxidutsläpp går åt helt fel håll

Nyköpings koldioxidutsläpp går uppåt, när den ska gå neråt. Ändå ser miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Björn Fredlund (S), ljust på framtiden.

Björn Fredlund (S), ordförande för miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Nyköping.

Björn Fredlund (S), ordförande för miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Nyköping.

Foto: Privat

Nyköping2022-05-15 18:40

– Vi måste agera på de sätt som vi kan, säger Björn Fredlund.

Bilar som går på fossila drivmedel är den stora utsläpptskällan i Nyköping och den överlägset största anledningen till att Nyköpings koldioxidbudget ser dyster ut. Inrikes transporter står för 68 procent av 2021 års koldioxidbudget. Efter det kommer utrikes sjöfart med 14 procent och arbetsmaskiner 8 procent. 

Kommunens fordonsflotta håller på att ställa om till el och biodiesel så långt ekonomin tillåter, enligt Fredlund.

Utsläppen gäller i huvudsak privatpersoner, vad ska ni göra åt det?

– Det är en samhällsutmaning. Alla privatpersoner behöver se över hur de ska transportera sig. Vi politiker styr inte över människors vardag.

Kan ni inte påverka människor att göra rätt val? 

– Jo absolut. Vi kan vara förebilder. Ska jag kräva något av andra så behöver jag gå före själv.

Kan ni inte påverka allmänheten genom att stänga av trafik?

 – Vi kan inte påtvinga människor lösningar utan måste gemensamt jobba tillsammans och kommunen måste gå före.

Det går åt fel håll och inrikes transporter är den överlägset största biten?

När många gör små saker tillsammans så får det stora effekter. Jag tror att vi kommer lösa det. Den långsiktiga trenden pekar neråt.

Hur ska det lösas då, laddstolpar?

– Det kommer tvingande lagstiftning för laddstolpar på parkeringar över 20 bilar. Om kommunen bygger det själv eller ser till att möjliggöra för privata entreprenörer att driva frågan får framtiden utvisa. Det kan vara en generationsfråga också, om man tycker bilen är livsnödvändig. Om vi bygger för biltrafik och underlättar för den så får vi biltrafik. Underlättar vi för cykel och gång så får vi det.  

Finns det några konkreta exempel där ni försvårar för bilen och gynnar cykeln?

– För ombyggnationen av Östra Storgatan är det på gång. Men det är känsligt, för när det görs förändringar så påverkas många och många har åsikter. Men det är klart att vi ska underlätta för gång- cykel- och kollektivtrafik och det tycker jag att vi gör men det tar tid. Det är ett långsiktigt arbete och kostar enorma pengar.

Fortsätter ni så här är koldioxidbudgeten slut om sju år?

– Vi försöker tillsammans att klara av det här. Vi är inte som enskilda personer ansvariga utan det är ett kollektivt ansvar för det vi har. Det blir aldrig bättre än vår svagaste länk.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!