Behövs den nuvarande järnvägen mellan Järna och Åby, den så kallade Nyköpingsbanan med stationer i Vagnhärad och Nyköping, när Ostlänken har tagits i trafik?
Antagligen, tycks uppfattningen vara hos Trafikverket.
– Vi utgår ifrån att Ostlänken byggs, och att vi kommer att ha Nyköpingsbanan kvar, säger Christian Mineur, strategisk planerare på Trafikverket region öst.
Men helt säker är banans framtid inte. Några garantier för att den inte avvecklas när Ostlänken väl börjat trafikeras vill Christian Mineur inte ge.
– Men om man ska gissa något, så är det nog ett stort steg att lägga ner, säger han.
Avgörande blir vilka behov som olika tågoperatörer ser för banan. Exempelvis regionerna Sörmland och Östergötland, som ansvarar för regionaltågstrafiken. Men även kommersiella bolag som kör persontåg, liksom godstrafikanter.
För att få svar på vad Nyköpingsbanan kan behöva användas till framöver ska Trafikverket påbörja en utredning senare i år. Utredningen ska titta på behoven både på kortare och längre sikt, det vill säga både fram till dess att Ostlänken står klar och för tiden därefter.
Utredningen ska ta reda på vilka behov olika intressenter ser för Nyköpingsbanan i framtiden, och utifrån detta också dra slutsatser om vilka åtgärder i form upprustning och utveckling av banan som kan tänkas behöva göras för att möta behoven.
Ostlänken ska enligt planerna stå klar 2035, men det kan tänkas att delar av banan tas i trafik tidigare.