Nyköpingsborna får nöja sig med gamla järnvägen

TGOJ-banan och den befintliga järnvägen norrut mot Stockholm ska användas för att knyta ihop Nyköping med Ostlänken.

Nyköping2014-06-17 06:20

– Det är väl effektivt när man väl har en järnväg att inte bygga nytt. Då tittar man i stället på hur man kan öka kapaciteten, säger Christian Udin, ansvarig för Ostlänken i Nyköping.

Snabbjärnvägen ska svepa förbi norr om Nyköping och stanna vid Skavsta flygplats, medan Nyköping kopplas på via en bibana. Den börjar vid Sjösa där tågen rullar på den befintliga rälsen in mot nya resecentrum vid Brunnsgatan.

Den som fortsätter västerut får åka på gamla TGOJ-banan, som kopplas på Ostlänken ett par kilometer innan Stigtomta. Det kan bli aktuellt att rusta upp spåren med nya slipers och räls. Likaså kan TGOJ-banan komma att få dubbla spår på sträckan. Men hur mycket Trafikverket tänker satsa på passagen vid Nyköping blir klart först i järnvägsplanen.

Vad blir skillnaden för Nyköping om huvudbanan ändå inte stannar här?

– Vi får en bana med större kapacitet, en dubbelspårig järnväg som med de fordon regionen går in och köper till 2017 gör att vi får helt andra restider. Vi kommer ner mot 40 minuter till Stockholm och till Norrköping blir det kanske ännu större effekter. Där handlar det om 20 minuter, säger Christian Udin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om