– Det finns ju ett intresse. Det var till och med en elev som frågade om han fick ta hem tidningen, säger Lisa-Maria Lundholm, lärare på Rosenkulla skola.
Under veckan har eleverna i årskurs 6 på skolan fått läsa Södermanlands Nyheter, välja ut artiklar och sedan berätta om vad de läst.
– Det var många som bara läste sporten. Serierna var också populära, säger Lisa-Maria Lundholm.
Hon förklarar varför det är viktigt för skolan att delta i Tidningsveckan:
– Vi har ju samhällskunskap och så kollar vi på Lilla Aktuellt och pratar om nyheter, men det är bra att man lyfter det nu med på Tidningsveckan. Elevernas omvärldskunskap kanske inte är så stor alltid och det här leder förhoppningsvis till en ökad sådan, säger Lisa-Maria Lundholm.
På Nyköpings högstadium har några klasser deltagit på Tidningsveckan och fått prata om journalistik.
– Vi har jobbat med tidningen som fenomen. Många är ovana vid papperstidningen och jag tycker att det finns ett värde i den. Man får se de olika delarna och hur de förhåller sig till varandra. Vi kollar på vilka delar som innehåller åsikter på något sätt och vilka som inte gör det, säger Sara Eriksson, lärare vid Nyköpings högstadium.
Eleverna får även prata om tidningen ur ett demokratiskt perspektiv, vad tidningens roll är och dess historia.
– Det är viktigt att prata om journalistik med elever och om källkritik och källtillit, säger Sara Eriksson.