– Stöldskyddsföreningen sitter på två stolar, säger Björn Mannering, vd på Eurosafe, distributör av dna-stöldskyddsmärkning.
Dna-märkning och rånsprej har funnits i Sverige de senaste tio åren och används bland annat för att motverka rån, villainbrott och kopparstölder. Själva vätskan är osynlig för blotta ögat och kan bara upptäckas med en UV-lampa som återger ett fluorescerande ljus. Genom märkningen kan stöldgods spåras och kopplas ihop med specifika rån och inbrott.
I dag finns tre dna-märkprodukter som är godkända av svensk polis. Trots detta finns endast Svenska stöldskyddsföreningens eget märke i den ideella föreningens sortiment.
Ett snedvridet konkurrensförhållande ansåg Eurosafe och drog ärendet till Konkurrensverket för att förmå SSF att bredda sin rekommendation till samtliga tre märken. Men på grund av bristfälliga resurser valde Konkurrensverket att inte ens öppna ärendet, trots att det enligt handläggaren mycket väl skulle kunna leda till ett fällande beslut - om man haft tid att titta på fallet.
Varken Eurosafe eller distributören av det andra märket, Smart-dna, som också driver frågan, tänker acceptera Konkurrensverkets beslut.
– Vi kommer inte att nöja oss med det här svaret. Vi kommer att gå vidare på något vis, säger Björn Mannering.
Nyköpingsfirman utrustar värdetransporter med säkerhetssystem som larm och skottsäkra väggar. Men i samband med minskad kontantanvändning blir dna-produkterna allt viktigare för verksamheten.
– Vi såg den trenden redan för tio år sedan. Vi bygger färre bilar när det transporteras färre kontanter, säger bolagets vd Björn Mannering, som tog över familjeföretaget för snart fem år sedan.
– Vi jobbar fortfarande med värdetransporter, men vi ser en stor marknad för dna-märkning.
En av kunderna är Trafikverket som märkt stöldbegärlig kopparkabel längs järnvägen. Andra användare av dna-märkning är guldsmedsaffärer, exklusiva bilhandlare, båtklubbar och Svenska kyrkan.
– Vi anser att Stöldskyddsföreningen som ska vara oberoende ger fel signaler till marknaden. Med den positionen de har som är så pass unik anser vi att man bör rekommendera och sälja alla tre varumärken som är godkända av polisen, säger Mannering.
På Stöldskyddsföreningen är man oförstående till kritiken och menar att det inte finns någon intressekonflikt i att både verka som ideell organisation och att samtidigt ha ett företag som säljer produkter.
– Det finns inget rimligt i den här anmälan. SSF har sålt märkningsprodukter sedan 70-talet inom ramen för Operation märkning, och avser fortsätta med det även om det kommer in nya aktörer på marknaden, säger Pia Lindström på SSF Stöldskyddsföreningen.
– Vi har valt en leverantör för att sälja dna-märkning, likaväl som att vi har valt en leverantör för att sälja nyckelbrickor. Vi är som vilket företag som helst när det gäller detta. Föreningen i sig är helt oberoende och pekar inte på någon speciell leverantör men rekommenderar metoden, säger hon.