Nyköpingskaféer minskar matsvinnet genom app

Appen Karma talar om för kunder var det finns rabatterad mat att köpa som annars skulle ha slängts. I vår har fler Nyköpingsföretag anslutit sig till tjänsten.

På Espresso House i Nyköping kan man få en matlåda till halva priset i slutet av dagen.

På Espresso House i Nyköping kan man få en matlåda till halva priset i slutet av dagen.

Foto: Malin Holmqvist

Nyköping2020-07-18 19:20

För hundra år sedan var ett av den genomsnittliga svenskens stora bekymmer matbristen. Det producerades inte tillräckligt med mat för att tillgodose den snabbt växande befolkningens behov. Idag slänger enligt Naturvårdsverket det genomsnittliga hushållet om fyra personer fullt duglig mat för över 6 000 kronor per år. 

Enligt Naturvårdsverket uppgick hushållens matsvinn, det vill säga mat som hade kunnat ätas upp, under år 2018 till 45 kilo per person i genomsnitt. De svenska restaurangerna och kaféerna slängde tillsammans 100 000 ton mat under 2018. 

Ett initiativ som underlättat för restauranger, kaféer och butiker att minska sitt matsvinn är appen Karma, som möjliggör för verksamheterna att sälja ut sina varor till halva priset i slutet av dagen. Sedan Karmas lansering år 2016 har de, enligt sin hemsida, räddat över tre miljoner måltider. Det motsvarar 1 200 ton mat. Det senaste året har ett antal matställen i Nyköping har anslutit sig till appen. Espresso House på Storgatan är ett av dem. 

Sofia, platschef på Espresso House, förklarar att man innan pandemins intåg sålde flertalet varor via Karma. Just nu produceras mindre, och därmed slängs mindre, men Sofia tycker att det känns bra att kunna sälja mat som de annars hade slängt. 

– Man blir glad när något blir sålt. Vi blir inte av med riktigt allt men lite kan vi rädda, säger Sofia. 

Robin Wilhelmsson, pressansvarig på Espresso House förklarar att deras gäster under år 2019 räddade 177 504 produkter genom Karma, motsvarande ungefär 118 000 kg i koldioxidutsläpp. Enligt Robin arbetar företaget mycket med hållbarhet och avfallsminskning och 89 procent av deras 418 kaféer i Norden och Tyskland är ansluta till Karma eller liknande appar. 

Även OKQ8 i Nyköping säljer rabatterad mat via appen. Mellan mars och maj i år räddade stationernas kunder i Sverige tillsammans 8,7 ton mat. Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8 förklarar att det var ett enkelt fattat beslut att ansluta sig till Karma. 

– Vi minskar matsvinnet som är en stor del av utsläppen. Vi försöker jobba för att det vi lägger fram under dagen blir uppätet, förklarar hon. Karin understryker att poängen med Karmasamarbetet inte är att tjäna pengar. 

– Vinsten att inte slänga mat och samtidigt ge våra medlemmar och kunder möjligheten att göra en bra insats betyder mer än pengar, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!