– Jag har väntat på min Skoda sedan november förra året, säger Nyköpingsbon Åke Hökby.
Upplysningen är klar och laddboxen är på plats. Nu är det bara solpanelerna som ska monteras – och den beställda elbilen som ska levereras. Pensionerade Åke Hökby beställde sin elbil för fem månader sedan men har fortfarande inte fått den, och heller inget besked om när den kommer.
– Det är många som har väntat länge. Problemet är att de gör sina kablar i Ukraina och bilfabrikerna har ju fått hålla stängt i Tyskland och Tjeckien, säger Åke Hökby.
Under pandemin blev det brist på halvledare vilket försvårade tillverkningen för bilindustrin. Nu, på grund av kriget i Ukraina, har komponentbristen fortsatt vilket försvårat nyproduktionen av bilar ytterliggare. Nu står flera lager nästintill tomma bland bilhandlarna.
– Det är klart att det ställer till det. Vi har inga nya bilar att visa upp i butiken, bara demobilar. Vi hittar lösningar, men leveranstiden ligger nu på cirka sex månader och då är det preliminärt, säger Henric Nordigårds, säljare på Stenbergs bilar i Nyköping.
Trots komponentbristen så uppger flera lokala bilhandlare som SN har pratat med att de alltid levererar till kund.
– Komponentbristen har skapat långa leveranstider på flera av våra modeller och antalet bilar i lager är relativt få. Det är svårt att möta kundernas förväntan på hur vi kan leverera med så få lagerbilar, säger Niklas Bergström, försäljningschef på Söderbergs bilar.