Elin Österberg, 16, går på första året på fordonsprogrammet på gymnasiet. Hon är ägare till en Volvo 744 som är ombyggd till en A-traktor som hon använder för att ta sig till och från skolan.
– Det är skönt när man kan ta sig överallt. Men när man kör i stan så blir folk galna när det kommer en "Epa". De kör om mig på opassande ställen. Folk verkar inte förstå att den bara får gå i 30, säger Elin Österberg.
Hon är långt ifrån ensam om att köra Epa – eller A-traktor som fordonet egentligen heter.
En förklaring till den kraftiga ökningen hänger ihop med att de tekniska kraven vid ombyggnation av en bil till A-traktor förändrades i fjol. Förändringen genomfördes för att det skulle vara möjligt att också bygga om automatväxlade bilar till A-traktorer.
– Vi tog bort ett krav på hur fordonet rent tekniskt ska vara konstruerat för att begränsa hastigheten. Nu kan den begränsningen göras på ett annorlunda sätt. Detta har gjort att det har blivit mycket enklare att bygga om fordonet och att registrera om fordonet till en A-traktor, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Men även om det har blivit lättare att bygga sig en A-traktor får fordonet precis som tidigare inte köra snabbare än 30 kilometer i timmen.
Transportstyrelsen ser en stor skillnad på registreringar av A-traktorer före och efter regellättnaden.
– Vi ville skapa möjligheten att även bygga om automatväxlade bilar, vilket inte var möjligt tidigare. Automatväxlade bilar utgör en allt större del av fordonsparken i dag. Det finns ett regelverk på hur en A-traktor ska vara utrustad, byggd och konstruerad. Så de kraven måste alltid uppfyllas, säger Mikael Andersson.
Uppfylls kraven kan vilket bilmärke som helst registreras som A-traktor. Volvobilar har varit det vanligaste märket, men efter regeländringen har en stor ökning av andra bilmärken märkts, såsom BMW, Volkswagen och Audi.
Om man registrerar om bilen till A-traktor – går det då att senare registrera den tillbaka till en vanlig personbil?
– Ja, det kan man. Mitt intryck är att vissa föräldrar köper en bil till sitt barn, bygger om den till en A-traktor och sedan när barnet blir 18 år registreringsbesiktar tillbaka den till personbil, säger Mikael Andersson.
Han fortsätter:
– Fordonet måste naturligtvis uppfylla de krav som ställs på en personbil. Förr i tiden gjordes alltid ingrepp i kaross vid ombyggnation till A-traktor. Ett sådant fordon kommer aldrig kunna besiktas tillbaka till personbil.
A-traktorer är och har alltid varit föremål för diskussion bland andra bilister.
– Det här är verkligen en vattendelare. En del av befolkningen tycker att A-traktorer är jättebra och att de skapar möjlighet att ta sig mellan ställen ute på glesbygden. Sedan har vi andra som tycker att de ska förbjudas. Det är två skilda läger och de verkar vara lika stora, säger Mikael Andersson.
Gymnasieleven Neo Jonsson från Oxelösund kör själv och han har märkt av ökningen bland sina kompisar.
– I höstas var vi två stycken som körde A-traktor i Oxelösund. Nu är vi 15 stycken. En del kompisar tycker att man ska köra moppe som går snabbare, men man har ju tak på en Epa. Här kan man sitta i värmen och lyssna på musik. Det går inte så fort men man kommer dit man ska, säger Neo Jonsson.