Enligt Trafikverket är lösningen med banbroar intressant eftersom kostnaden för de nya stambanorna sannolikt skulle bli lägre än om de byggs med traditionella banvallar.
– Banbroar kan därför vara ett intressant alternativ på vissa sträckor, säger Ali Sadeghi, Trafikverkets programdirektör för de nya stambanorna.
För att banbroar ska vara ett kostnadseffektivt alternativ måste de in relativt tidigt i planeringsprocessen. Lösningen är därför ett mindre intressant alternativ för Ostlänken, där arbetet har kommit längre. Om banbroar skulle väljas som lösning för Ostlänken skulle till exempel en ny miljöprövning behöva göras, berättar Ali Sadeghi.
Byggbolaget Skanska har tittat på vad det skulle innebära om de nya stambanorna byggs på prefabricerade betongbroar. Byggbolagets slutsats är att det både skulle bli billigare och gå fortare än att bygga stambanorna på traditionellt vis.
– Vi har låtit tio ingenjörer räkna på detta i ett år, säger Jacob Birkeland, presschef på Skanska.
En fördel är att varje brofundament ser ungefär likadant ut, vilket gör att de kan prefabriceras i fabriker och det ger en effektivare produktion. Dessutom går det åt mindre mark vilket minskar behovet av att transportera enorma mängder av jord- och stenmassor.
I sin rapport till regeringen lyfter Trafikverket även fram en del nackdelar med brobanor. Betongtillverkning medför till exempel en betydande klimatpåverkan, skriver Trafikverket.