Nytt arbetssätt för hemtjänsten i Nyköping utreds

Bygg hemtjänsten utifrån kundernas behov. Skapa mindre hemtjänstgrupper som lägger egna scheman. Den modellen för hemtjänsten ska nu utredas i Nyköping.

NYKÖPING2016-11-21 20:47

Det är kundernas behov som ska styra verksamheten, sedan skapas organisationen utifrån kundperspektivet.

Resultatet kan bli att färre antal personer från hemtjänsten kommer på besök till kunderna. Det blir personligare för kunden samtidigt som sjukfrånvaron bland de anställda inom hemtjänsten sjunker.

Idén kommer ursprungligen från Storbritannien och kallas Vanguardmetoden. Modellen används sedan några år i Skönsmo i Sundsvall och har väckt stor uppmärksamhet i Sverige.

Våren 2012 frikopplades nio hemtjänstanställda för att jobba fram det nya arbetssättet. De fick fem veckor på sig, och ytterligare tre veckor för att testa det nya arbetssättet i liten skala.

Det stod tidigt klart att kundernas starkaste önskemål är kontinuitet och trygghet i hjälpen från hemtjänsten. Att så få personer som möjligt kommer på besök, att få en personlig kontakt som det är möjligt att nå på telefon, i stället för att tvingas använda larmet.

Utifrån det formulerade de syftet med verksamheten, utifrån kundens perspektiv: "Ge mig det stöd jag behöver så jag kan klara mig själv och uppnå livskvalitet".

Modellen används i dag av all hemtjänst i Sundsvall. Efter en motion av Johan Schenström (M) och Maria Gilstig (M) ska nu den nya hemtjänstmodellen utredas av Nyköpings kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om