Den här gången avbryts upphandlingen eftersom det inte kommit in några giltiga anbud till projektet, som har en budget på 1,7 miljarder kronor, berättar Joel Renblom, Trafikverkets projektledare.
– De som kommer in med anbud ska uppfylla ett antal skall-krav. Ingen entreprenör har lyckats uppfylla samtliga dessa, säger han.
Även om upphandlingen har avbrutits igen ska det inte leda till att jätteprojektet försenas ytterligare. Trafikverket har inom en snar framtid en lösning på gång, berättar Joel Renblom. Men hur den ser ut kan han inte berätta.
– Det kan jag inte göra i dagsläget på grund av grund av anbudssekretessen och att vi ser över de alternativ vi har.
Men hur pass säkra är ni på att denna lösning går i hamn?
– Jag och mina kollegor bedömer att den ska fungera och att varken tidsplanen eller kostnaderna för bygget ska påverkas.
I september förra avbröts upphandlingen första gången. Då var orsaken att det fanns ett formaliafel i det förfrågningsunderlag som Trafikverket hade tagit fram.
Den gången ledde den avbrutna upphandlingen till att projektet försenades ett år.
I stället för att Trafikverket skulle vara klara med sin del till 2026, flyttades årtalet fram till 2027. Nyköpings kommun skulle sedan färdigställa resecentrum till 2028.
– Den tidsplanen håller fortfarande. Vi räknar med att sätta spadarna i backen under hösten 2024, säger Joel Renblom.
Enligt Joel Renblom är bygget av Nyköpings resecentrum ett komplext projekt, vilket är en bidragande orsak till att Trafikverket tvingats avbryta upphandlingen vid två tillfällen.
Men Trafikverket måste väl vara vana vid upphandlingar av komplexa projekt?
– Det är vi. Men det finns också andra orsaker som påverkar.
Nyköpings resecentrum ska ligga längs med Ostlänken, som är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt någonsin. Samtidigt pågår flera andra jätteprojekt, eller så ligger dessa projekt i startgroparna, som Västlänken och Norrbotniabanan.
– Det är så många projekt på gång att det börjar bli brist på entreprenörer och konsulter. Den här resursbristen påverkar också projekten, säger han.
I projektet Nyköpings resecentrum ingår hela järnvägsanläggningen, med tre kilometer järnväg och hela stationsområdet med bland annat passager under järnvägen, två entrébyggnader samt ombyggnad av plattformar.
Nyköpings kommun ansvarar för den nya bussterminalen, bron Hemgårdspassagen och ett cykelparkeringshus.