Lång telefonkö när kommunen bytte telefonsystem

Det tog en kvart att komma fram till IT-supporten när Nyköpings kommun införde ett nytt telefonisystem. Men förhoppningen är att problemen endast var temporära.

Kommunen hoppas att störningarna ska ha avtagit efter torsdagens störningar.

Kommunen hoppas att störningarna ska ha avtagit efter torsdagens störningar.

Foto: Sandra Nordin

Nyköping2022-05-20 18:55

Välkommen till Nyköpings kommun. Välj ett av följande val. Om du vet namnet på den du söker tryck ett. För att bli kopplad till personlig service tryck två eller dröj kvar. För att höra valen igen tryck stjärna. Telefonsignal går fram en och på andra signalen svarar de, 23 sekunder senare: "Välkommen till Nyköpings kommun".

Kommunen skriver på sin hemsida att de börjar med ett nytt modernare telefonisystem i dag, så SN vill ha en kommentar från de ansvariga för att höra hur det har gått.

– Det har gått jättebra, i allafall här hos oss i växeln i Stadshuset. Men du får gärna prata med IT–avdelningen de kanske säger något annat, säger Agneta Edman.

I torsdags uppstod en del störningar för den som ville komma in kontakt med kommunen. Till exempel tog det 14 minuter och 26 sekunder att komma fram till IT-avdelningen när SN ringde. 

– I stort så har det gått bra. Det är ett väldigt omfattande system då 4 000 anknytningar ska in i systemet och många inställningar måste fintrimmas för att allt ska fungera, säger Peter Palmebäck, IT–chef på Nyköpings kommun.

Kommunen byter telefonoperatör från Telenor till Telia, och i samband med byte av telefonisystem kan telefonköerna vara lite längre än vanligt, skriver kommunen på sin hemsida.

– Det har varit lite störningar under torsdagen men det har vi rättat till och målet är att det nya systemet ska förenkla arbetet för de anställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!