En möjlig förklaring till att det gått så bra för Sunlight hotell, är att hotellet har lyckats bygga sitt varumärke, tror Sarah Böhlmark, sälj- och bokningsansvarig.
– För fyra år sedan hade antagligen inte Live nation ringt till oss inför en melodifestival. Nu däremot känner de med säkerhet att vi kan leverera den produkt de kräver.
För fyra år sedan omsatte hotellet 25 miljoner kronor. I dag uppgår omsättningen till 53 miljoner. Samtliga områden inom hotellverksamheten har haft en bra utveckling, berättar Jonas Svanberg, vd.
– Övernattningarna, gymmet, event- och konferensdelen och vårt spa har tagit stora kliv framåt. Men kanske har utvecklingen ändå varit bäst för restaurangverksamheten, säger han.
Vad tror du ligger bakom framgången för hotellet?
– Vi arbetar mycket i projekt där varje medarbetare tar ett stort ansvar och får använda sin egen kreativitet för att skapa lönsamhet till företaget. Det tror jag har varit framgångsrikt. Vi är på tårna.
Hotellet slår sig inte till ro med framgångarna utan en rad nya projekt ligger i pipelinen. Närmast så ska restaurang, bar och reception byggas om för 1,7 miljoner kronor.
Antalet stolar i restaurangen kommer att öka, receptionen kommer att flyttas närmare entrén och restaurangen får en ny bar. Snabbt ska det gå. Redan i mitten på februari ska ombyggnationen vara klar.
Och siktet är högt inställt.
– Så småningom ska vi bli Sörmlands bästa restaurang, säger Jonas Svanberg.
Ett annat projekt befinner sig på det mer kreativa stadiet och ingenting är ännu klart. Det handlar om att bygga en skybar på ett av hotellets tak.
– Jag tänker mig en pool, en bar som serverar drinkar och gäster som sjunker ner i solstolar och tittar ut över staden. Det blir inte verklighet till den här sommaren, men kanske till nästa, säger Jonas Svanberg.