Reservdelslagret i Nyköping med cirka 270 anställda är ett helägt dotterbolag till Swedish Automobile. Det är den enda del av Saab som tjänar ordentligt med pengar, reservdelsrörelsen är lönsam. Dessutom är dotterbolaget pantsatt som säkerhet för lånen från Europeiska investeringsbanken (EIB).
Saab meddelade på eftermiddagen att de tänker överklaga Vänersborgs tingsrätts beslut att inte bevilja rekonstruktion.
Hur det blir för reservdelslagret om moderbolaget försätts i konkurs är oklart. Lennart Ståhl, platschef, har inte någon kännedom om den plan C som Victor Muller talade om på onsdagen.
– Vi vet inte vad den nekade rekonstruktionen innebär. Jag känner inte heller till något om en plan C, vi har inte varit inblandade i det här med rekonstruktionen, säger han.
Men det faktum att reservdelsrörelsen är pantsatt gör att verksamheten måste drivas vidare för att betala av EIB-lånen, menar han.
– Vi har inte fått någon information från Saab, men jag antar att vi kommer få det så snart de gått igenom handlingarna från tingsrätten. Då kommer nog alla anställda få information, vi också, säger Lennart Ståhl.
Peter Hallberg, vd för Saab:s återförsäljarförening i Nyköping, kan inte heller överblicka vad beskedet från Vänersborgs tingsrätt innebär för återförsäljarnas del.
– Vi måste prata med Saab först. Men det känns rätt jobbigt nu. Personalen har inte fått sina löner, och vem som helst av fordringsägarna kan begära företaget i konkurs nu, säger Peter Hallberg.
Oklart hur Saabs läge kan påverka reservdelslagret
Saab:s reservdelslager i Nyköping har inte omfattats av rekonstruktionsplanerna. Nu, när moderbolaget har nekats rekonstruktion och konkurshotet är överhängande, är det oklart hur det helägda dotterbolaget i Nyköping påverkas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!