Ola Lundberg: "Som att sitta fritt i luften"

Nyköpings flygklubb segelflygsektion har fått ett nytt tillskott bland flygplanen. Flygplanet tillhör klassen ultralätta flygplan. Med det går det att flyga fortare än med flygklubbens övriga flygplan. Trots det drar det nya planet mindre bensin.

NYKÖPING2013-07-21 15:26

– Det är som sitta fritt i luften, säger Ola Lundberg, sektionsledare och segelflygchef för Nyköpings flygklubb.

Tillsammans Kjell Andersson har han flugit det nya ultralätta planet från Slovenien, där det köptes, hem till flygklubben i Nyköping på en dag.

Resan tog 7 timmar och 55 minuter. Större delen av resen flög de 2000 meter över havsytan. Men när de flög över Alperna flög de på 4000 meters höjd över havsytan. Österrikes högsta berg Grossglockners bergstopp hade de bara 200 meter under sig.

De hoppas att det nya flygplanet, som kostade drygt en miljon kronor, ska få fler att söka sig till Nyköpings flygklubb.

2015 ändras reglerna för den som vill ha ett flygcertifikat i klassen motorseglare. Den som tar ett sådant certifikat måste då även flyga in sig på segelflyg utan motor. Tar man däremot ett certifikat i den ultralätta klassen kan man i efterhand flyga in sig på motorseglare och på så sätt även få ett segelflygscertifikat.

Flygplanet har även andra fördelar. Det drar bara 14 liter bensin per timme och farten är då 250 km i timmen. Planet har inga visarinstrument utan allt är digitalt, GPS och autopilot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!