– Det funkar ganska okej, säger Linda Teske, rektor på Kunskapsskolan i Nyköping om distansundervisningen.
– Distansundervisningen är inte önskvärd, säger Maria Eneqvist, rektor Nyköpings högstadium.
Det hörs ingen sprudlande entusiasm från rektorerna på de två högstadieskolorna över distansundervisningen på högstadiet. De är överens om att elever hör hemma i skolan, inte framför skärmarna i hemmet.
Strategierna för hur distansundervisningen ska gå till ser däremot olika ut på skolor runt om i Nyköping.
Kunskapsskolan kör ett tvåveckorsintervall innan ett nytt beslut tas. För tillfället har de ingen distansundervisning alls för årskurs nio.
– Eftersom niorna kör sin sista termin så låter vi sjuor och åttor rulla, säger Linda Teske, rektor på Kunskapsskolan.
Nyköpings högstadium skulle givetvis också vilja ha sina nior på plats hela tiden, men känner inte att de kan göra det ur ett smittskyddsperspektiv. De är också den överlägset största skolan i kommunen, fördelad på två hus.
– Det är alltid bättre att ha eleverna på plats men det handlar om att undvika smitta också. Det är en balansgång, säger Maria Eneqvist, rektor Nyköpings högstadium.
Nyköpings högstadium stämmer av varannan vecka för att avgöra om förändringar behöver göras.
Kunskapsskolan har valt att låta årskurs sju och åtta varva varannan dag och ser fördelar med att träffar eleverna varannan dag men ser också utmaningar med slöjd och hemkunskap, till exempel.
– Hemkunskapsläraren har löst det genom att eleverna får med sig varor hem och sedan sänder han från skolan kök och eleverna får utföra det hemma, säger Linda Teske.
På Nyköpings högstadium har halva skolan, i alla årskurser, distansundervisning under de närmsta fyra veckorna och sedan byter de, om distansrekommendationerna kvarstår. De har valt den strategin just med anledning av de praktiska och estetiska ämnena men träffar alltså eleverna mer sällan.
– När eleverna är på skolan är det betoning på de praktiska och estetiska ämnena, säger Maria Eneqvist.
Under veckorna med distansstudierna blir det sedan fokus på de teoretiska ämnena.
Vittras högstadium har valt en strategi mellan Nyköpings högstadium och Kunskapsskolan. Där stannar en årskurs i veckan hemma i ett rullande tre-veckorschema.
På Enskildas grundskola är det varannan vecka som gäller fram till påsk men där finns ännu ingen årskurs nio.