Olycksdrabbad sträcka på E4 i Nyköping utan skyddsbarriär i flera månader

Sedan slutet på augusti har det saknats skyddsbarriärer på en del av sträckan mellan trafikplats Hållet och trafikplats Kungsladugården på E4 i Nyköping. Vägavsnittet är sedan tidigare olycksdrabbat.

Nyköping2016-12-21 19:00

Avsaknad av skyddsanordningar på vägar kan få ödesdigra konsekvenser. År 2011 omkom en person längre söderut på sträckan, mellan Gumsbacken och Bergshammar. Personen fick sladd på sin bil och kom över i motsatt körfält på grund av att mitträcket var bortklippt efter en tidigare olycka, och kolliderade med mötande fordon.

Längs sträckan som saknat skyddsbarriärer mellan Påljungshage och Gumsbacken finns varningsskyltar där det står "olycksdrabbat vägavsnitt", och på vissa delar av sträckan är hastigheten sänkt från 110 till 90.

Ytan som har varit utan skyddsbarriärer eller räcken är placerad i mitten av södergående och norrgående körfält. Den användes i somras när man asfalterade om E4 i norrgående riktning. Sedan det blev klart i slutet på sommaren har ytan alltså saknat skyddsbarriärer, fram tills på onsdagen.

Uppgifterna bekräftas av Maria Dryselius, projektledare på Trafikverket.

Varför tog det så lång tid att få dit skyddsbarriärer?

– Först diskuterade vi vilka typer av barriärer vi skulle ha. Sedan tog leveransen tid.

Fanns det något utplacerat på ytan under tiden?

– Ja, sedan augusti har det suttit vägmarkeringsskärmar där.

Hur pass säkra är de skärmarna om en bil skulle köra in i dem?

– Inte säkra alls, det är bara till för synens skull.

Säkerhetsskyddet som numera sitter uppe på den asfalterade ytan är en så kallad betongbarriär som går att flytta på.

Nästa sommar kommer trafikverket även att asfaltera om samma sträcka i södergående riktning. Då lovar Maria Dryselius att det inte ska dröja lika länge som nu att få upp skyddsbarriärer eftersom de vet vilken typ de kommer att använda sig av.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!