Omfattande kritik riktas mot Mikaeliskolan

Skolinspektionen har funnit en lång rad brister hos Mikaeliskolan i Nyköping. Bland annat arrangeras en lek som gör barn otrygga.

"Vi tillbakavisar att leken på något vis skulle vara farlig, men däremot kommer vi att vidta alla åtgärder så att ingen ska känna sig otrygg", säger Måns Cederberg, som tidigare varit styrelseordförande.

"Vi tillbakavisar att leken på något vis skulle vara farlig, men däremot kommer vi att vidta alla åtgärder så att ingen ska känna sig otrygg", säger Måns Cederberg, som tidigare varit styrelseordförande.

Foto: Arkivfoto: Linus Elsinen

Nyköping2022-05-06 07:15

"Av samtliga elevintervjuer framgår att det finns yngre elever som upplever drakleken som otrygg."

Så skriver Skolinspektionen i sitt beslut om föreläggande mot Nyköpings waldorfskola, Mikaeliskolan, efter en tillsyn som gjordes under hösten.

Drakleken, som är en årlig tradition på skolan, beskrivs som en lek där de äldsta barnen på skolan, som går i nian, klär ut sig till drakar som vaktar en skatt. De äldre eleverna jagar de yngre – något som alltså upplevs som otryggt av flera yngre elever.

Mot bakgrund av detta har Skolinspektionen förelagt skolan att utforma leken på ett sådant sätt att den inte medför otrygghet.

– Vi tillbakavisar att leken på något vis skulle vara farlig, men däremot kommer vi att vidta alla åtgärder så att ingen ska känna sig otrygg, säger Måns Cederberg, som tidigare varit styrelseordförande.

Men detta är bara en av många punkter där skolan måste vidta åtgärder, enligt Skolinspektionen. Sammanlagt har tillsynen visat på brister inom nio områden. Måns Cederberg säger att skolan tar till sig av Skolinspektionens kritik och att de kommer vidta de åtgärder som de förelagts.

– Vi har fått kritik inom områden som vi behöver förbättra. Vi ser granskningen som en möjlighet att förbättra skolan ytterligare.

undefined
Sammanlagt har tillsynen visat på brister inom nio områden.

I beslutet skriver Skolinspektionen att skolan inte säkerställt att eleverna får sin garanterade undervisningstid som de har rätt till. De scheman som Skolinspektionen har tagit del av har varit otydliga och det har inte framgått vilka ämnen som tas upp på vissa av lektionerna. Bland annat har eleverna "morgonperiod", men vilka ämnen som behandlas då är oklart. Dessutom, konstaterar Skolinspektionen, ägnas en stor del av dessa morgonperioder åt annat än ämneslektioner, som "flöjtspel och rörelseövningar". Inte heller börjar eller slutar alla lektioner på utsatt tid, enligt föreläggandet.

Skolinspektionen pekar också på att skolan inte följer läroplanen i lågstadiet, när det gäller undervisning med och om digitala verktyg. Sådana verktyg ska användas i årskurserna 1-3, enligt läroplanen. Men på skolan finns "ett motstånd" mot digitala verktyg, enligt föreläggandet.

Ett annat område, där Skolinspektionen funnit brister, är tidiga stödinsatser. Elever i lågstadiet som befaras inte nå kunskapkraven, ska ges extra anpassningar om detta behövs. Så sker dock inte alltid på Mikaeliskolan. Trots att "en omfattande andel av eleverna visar indikationer på att inte nå" kunskapskraven, sätts inte alltid stödinsatser in.

Övriga områden, där Skolinspektionen funnit brister, är bland annat arbetet mot kränkande behandling, individuella utvecklingsplaner och tillgång till elevhälsa.

Tidningen har varit i kontakt med den tidigare rektorn på skolan, Susanne Granat Ahlstrand, med anledning av kritiken från Skolinspektionen. Hon skriver i ett sms till tidningen att kritiken är korrekt samt att ansvaret ligger hos huvudmannen.

Sedan kritiken kom har skolan vidtagit en rad åtgärder, berättar Sven Bolmblad, tillförordnad rektor. Numera har skolan tillgång till kurator på plats och de satsar mer på digital teknik genom att köpa in fler datorer. Vidare förklarar Sven Bolmblad att eleverna numera ges garanterad undervisningstid.

– Man måste schemalägga så det faktiskt blir den tiden, säger Sven Bolmblad, och tillägger:

– Vi är på gång och det känns jättebra att vi hunnit med flera konkreta åtgärder.

Skolinspektionen

Skolinspektionens uppdrag är att se till att skolhuvudmän (kommunen eller den som driver en fristående skola) sköter sina verksamheter enligt förordningar och lagar. Det görs genom inspektioner och tillståndsprövningar. Huvudmannen har ansvar för skolans kvalitet och resultat. Skolinspektionen ska genom sitt arbete bland annat bidra till ökad måluppfyllelse, likvärdighet och kvalitet samt skyndsamt handlägga signaler om missförhållanden.

Källa: Skolinspektionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!