Operatören gav fel besked Maire slipper internet

Det krävs inte internet för IP-telefoni på trygghetsboendet Myntan i Nyköping. Operatören Alltele gav fel information när man tvingade på Maire Eriksson ett internetabonnemang.

NYKÖPING2015-02-18 17:29

– Någonstans är det ett missförstånd, säger Linus Skoglund, kundtjänstchef på internetoperatören Alltele.

SN berättade i måndags om hur Maire Eriksson, som flyttat till trygghetsboendet Myntan, tvingades skaffa ett internetabonnemang mot sin vilja för att kunna använda sin telefon. På Myntan finns inga vanliga telefonjack, istället kopplas all telefoni via det kommunala bredbandsnätet, så kallad IP-telefoni.

Månadskostnaden skulle bli 75 kronor.

Men när Maire Eriksson kopplade in sin beställda IP-telefon hände ingenting. Hon fick hjälp att ringa operatören Alltele som meddelade att det krävdes ett internetabonnemang för att kunna ansluta.

Genast steg månadskostnaden till 214 kronor.

Maire har inget behov av internet och sade upp abonnemanget. Istället skaffade hon en mobiltelefon med kontantkort.

Samtidigt reagerade bredbandsleverantören, kommunala bolaget Gästabudstaden.

– Det ska fungera utan abonnemang, vi har flera kunder som har endast telefoni från två av våra leverantörer, sa Ulric Thunström, vd på Gästabudstaden till SN.

I dag medger operatören Alltele att man gett fel information till Maire Eriksson.

– Det är absolut inte så att vi bara säljer telefoni tillsammans med bredband. Vi har väldigt många kunder i det här nätet och på boenden i Nyköping som bara har beställt telefoni, säger Linus Skoglund.

Varför fick kunden fel information?

– Det kan vara en kund som har beställt telefoni separat. Sedan har vi av någon anledning inte kontrollerat adressen, eller kanske har beställt med annan fakturaadress. Då ser vi inte att det är ett område där vi kan leverera enbart telefoni och då kan beställningen ha lagts upp som vanlig bredbandstelefoni.

När Maire Erikssons svärson gjorde felanmälan fick han tydligt besked att det krävdes internetabonnemang för att telefonen skulle fungera. Det var ett misstag, enligt Linus Skoglund.

– Om det är beställt som vanlig bredbandstelefoni och kunden har ringt och vi har börjat felsöka, då är det klart ett misstag, säger Linus Skoglund.

Kan ni rätta till det här?

– Om kunden hör av sig till oss kan vi lägga om det till vanlig prioriterad telefoni. Det gör vi utan kostnad, det är ingen avancerad operation för oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om