Orio fortsätter tappa mark

Nyköpingsföretaget Orio, före detta Saab Parts, tappar försäljning men stretar på med sitt omställningsarbete.

Nyköping2015-08-19 15:16

Orios utmaning ligger i att slå sig in på hela reservdelsmarknaden, inte bara jobba med de Saabar som rullar på vägarna och blir allt färre. Från april till juni sålde bolaget, som ägs av svenska staten, för 233 miljoner kronor. Det är en minskning med 12 procent jämfört med samma period i fjol. Summerar man hela första halvåret är tappet sju procent jämfört med 2014.

Orio gjorde en kvartalsvinst på 15 miljoner före skatt, att jämföra med 34 miljoner under andra kvartalet i fjol. Förutom de nordiska länderna är Amerika och Storbritannien viktiga marknader för reservdelsbolaget. Under det senaste kvartalet sjönk försäljningen på alla tre fronter.

Med andra ord återsår en hel del arbete innan Orio kommer i närheten av sitt finansiella mål på sex procent tillväxt om året.

– Förändringsarbetet är inne i ett intensivt skede, skriver vd Jonas Tegström, som tillträdde för ett år sedan, i kvartalsrapporten.

I förändringen som bolaget går igenom ingår att skruva upp kompetensen inom försäljning, inköp och marknad. Men också att krympa kostymen. Tidigare i år sades 44 personer upp och tio erbjöds pensionslösningar. Nästan en femtedel av personalstyrkan i Nyköping fick gå, vilket nu märks nu av på kostnadssidan.

– Som ett resultat av omstruktureringsarbetet har omkostnaderna under första halvåret 2015 minskat med fem procent jämfört med motsvarande period föregående år, konstaterar Jonas Tegström.

Han hoppas att Saab-beroendet ska sjunka från dagens 95 procent av omsättningen, till 75 när försäljningen av delar till andra bilmärken via oberoende verkstäder kommer i gång. Lanseringen är tänkt att ske under hösten och i slutet av juni hade man tecknat avtal med över 500 nya kunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om