Orio har nyligen sagt upp en stor del av sin personal i Nyköping och vd Jonas Tegström är lättad över domen.
– Det hade slagit hårt finansiellt. Det handlar om drygt 2,6 miljoner euro, vilket hade påverkat resultatet dramatiskt. Inte så illa att vi inte hade klarat oss, men det hade blivit en otroligt tung start på 2015, säger han.
BMW skulle leverera motorerna till nästa generations Saab. 2010 skrevs det kontrakt och leveranserna drog igång. Men när Saab sen gick i konkurs fick BMW aldrig betalt. Därför stämde de i stället reservdelsbolaget Saab Parts i Nyköping, som numera heter Orio.
Hovrätten går på samma linje som tingsrätten. Domstolen slår fast att även om Orio hade varit en giltig avtalspart, så kan företaget i Nyköping inte hållas ansvarigt för motorer som levererats till Saab Automobile. Orio ansvarar bara för sina egna inköp av reservdelar, och enligt rätten har BMW inte kunnat visa att Orio vare sig beställt eller tagit emot några varor.
Därför avslås BMW:s krav, och den tyska biltillverkaren får även betala Orios rättegångskostnader på närmare en miljon kronor.
– Det är otroligt skönt att bli av med det här från dagordningen och fokusera på att dra igång vår business i stället, säger Tegström.
Tvisten med BMW har pågått sedan 2012. För Orio markerar domen från hovrätten också slutet på Saabhärvan, även om konkursen i sig är långt ifrån avslutad.
– I princip, det här har varit den sista stora grejen som låg och skramlade, säger Tegström.