Oro bland anställda i Nyköping

Skatteverket lägger ned kontor och oron sprider sig bland anställda i Nyköping. – Det kan bli så att vårt kontor slaktas, säger en källa på Skatteverket i Nyköping.

NYKÖPING2015-03-18 19:49

I dag har Skatteverkets kontor i Nyköping 130 anställda. Dessutom finns ett servicekontor, som samarbetar med Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten, som inte berörs av flyttplanerna.
– Det är en ganska stor grupp på Nyköpingskontoret, säger Andreas Elvén, regionchef på Skatteverket.
Skatteverket ska nu centralisera verksamheten med tanken att myndigheten ska finnas där människor och företagen finns. I en utredning visas en lista på de 50 städer i Sverige som har flest invånare, där ligger Nyköping på 33:e plats.
Men det är ingen garanti för att Skatteverket blir kvar i Nyköping.
– Konsekvensen blir nog att vi finns på färre orter än i dag, säger Andreas Elvén.
Att Skatteverket ska centralisera verksamheten har varit känt för de anställda under ett par veckor. På det lokala intranätet har information gått ut och många är nu oroliga för sin framtid.
– Klart det blir så, det är många unga som sitter här med hus och hem och det finns inga andra jobb att få här, säger en anställd i Nyköping.
Även om Skatteverkets ledning har sagt att ingen ska sägas upp kommer neddragningen att leda till stora omställningar för många anställda.
– Man får nog ställa in sig på att börja pendla, om kontoret i Nyköping läggs ned, säger den anställde.
För drygt sex år sedan gjorde Skatteverket en stor bantning. I dag återstår 47 kontor i Sverige, och nu ska de bli ännu färre. Tanken är att bli effektivare och varje kontor kommer att ha minst 100 anställda.
– Det talas om att kontoren ska ha fyra eller fem sektioner, där varje sektion består av 20 personer, säger källan till SN.
För cirka tio år sedan genomfördes flera revisioner av krogar i Nyköping. Men efter förra centraliseringen blev konsekvensen färre skatterevisioner mot företag eftersom skatterevisorerna flyttades bort från de lokala marknaderna.
Kan inte Skatteverket genomföra sådana revisioner längre?
– Arbetssättet har förändrats sedan dess. Revisionsmöjligheten är ett stort ingrepp på ett företag, och ibland behöver vi göra sådana åtgärder. Men i dag har vi både kassaregisterlag och andra systemåtgärder som gör att vi kan använda revisionsresurserna när de verkligen behövs, säger Andreas Elvén.
Efter förhandlingarna med facket offentliggörs listan över orterna som blir av med sitt skattekontor.
– Men alla medarbetare ska få följa med, säger Andreas Elvén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om