Oro bland skärgårdsbor när svävaren står på land

Svävaren som är något av skärgårdsbornas livlina är på land. "Det kan bli problem om vi inte har en svävare" säger Eva Simsjö på Langö.

Här står svävaren på fastland i Nyköping i väntan på reparation och service. För en del skärgårdsbor är svävaren livlinan.

Här står svävaren på fastland i Nyköping i väntan på reparation och service. För en del skärgårdsbor är svävaren livlinan.

Foto: Tommy Kägo

Nyköping2023-12-07 20:23

Eva Simsjö har bott 27 år i Nyköpings skärgård. Efter de senaste dagarnas kyla har isen lagt sig i en del sund, men för tjock för att med småbåt ta sig igenom och för tunn för att gå på. 

Flera skärgårdsbor vittnar om ett besvärligt isläge. 

Då står svävaren till buds. Men nu finns den på varv i Nyköping. 

Nyköpings kommun har av Sörmlandstrafiken, Region Sörmland, beställt uppdraget att en svävare ska finnas till hands för skärgårdsborna. 

– Det kan ju bli problem om vi inte har en svävare, säger Eva Simsjö.

Svävaren är en del för att skärgården ska leva såväl till vardag som vid olyckor. För 20 år sedan användes en svävare för att undsätta skridskoåkare som hamnat på ett isflak i Trosa skärgård. 

– Vi förutsätter att det ska fungera som kommunen upphandlat, säger kommunalrådet Urban Granström (S), om att svävaren står på varv.

– Svävaren ska ju vara igång nu. Och när den ska vara på plats ska den förstås finnas på fastlandet så att alla kan ta del av transporter, säger Lisbet Torstensson, ledamot i styrelsen för Sörmlands skärgårdsintresseförening.

Svävaren fungerar som ordinarie kollektivtrafik med skillnad att man i förväg bokar resa, kostnad 70 kronor. Bokning görs via skepparen Lars Martikainen. Han säger att svävaren är körbar trots att den står på land.

– Det finns en överenskommelse: blir det skarpt läge ska man kunna köra svävaren, säger han.

I Sörmlands skärgård (Nyköping, Trosa och Oxelösund) bor närmare 20 personer året runt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!