– Eftersom bara bakdörrarna är öppna så har föraren knappt någon koll på hur många som kommer in. Går man i sjuan är man kanske inte så kaxig, de äldre barnen tar de plaster som finns och då blir man lämnad kvar, säger Sofi, mamma till en son som nyligen började högstadiet i Nyköping.
Familjen bor i närheten av Stavsjö och sonen får bussresan, med den ordinarie kollektivtrafiken, betald av kommunen. Efter skolan går tre turer hem. Sofis son har flera gånger blivit lämnad kvar eftersom bussen helt enkelt varit fullproppad.
– Resan hit tar nästan en timme. Det är inte jättekul att behöva vänta på den sista turen när du åkte hemifrån vid 06.30-tiden. Det har varit problem sedan den första skoldagen, min son ringer och är jätteledsen.
Får 13-åringen plats så är det inte ovanligt att han måste stå hela vägen hem längs gamla E4, där det är 80 kilometer i timmen som hastighetsgräns. Vilket också är en källa till oro.
Liknande beskrivningar kommer från föräldrar i Trosa och Vagnhärad, med skolbarn i Nyköping. Problemen där har varit återkommande i flera år.
Joakim Karlén är verksamhetschef för den allmänna kollektivtrafiken i region Sörmland.
– Vår erfarenhet är att trängseln uppstår under en tvåveckorsperiod varje år. Oavsett årskurs har de flesta elever samma start- och sluttid innan de har fått fastställda scheman. Därefter brukar det bli bättre.
Hade ni inte kunnat sätta in fler bussar redan från terminsstarten då?
– Vi har en löpande dialog med trafikföretagen och ser efter några veckor om det är en ihållande trend eller inte. Det är en fråga om hur många elever som åker buss och det varierar år från år. Är det fullt en längre tid så får vi antingen justera turer och avgångar eller sätta in fler fordon. Det har vi gjort i Strängnäs och det kan bli aktuellt i andra kommuner.
I Nyköping?
– Inte som jag känner till just nu, men våra trafikutvecklare stämmer hela tiden av med trafikföretagen som kör i kommunerna.
När det gäller bältesfrågan så är det inte olagligt att ha stående resenärer i bussarna.
– Föraren har ansvar att tillse att alla sittande under 15 år ska vara bältade, men bussen får samtidigt ta stående resenärer oavsett ålder. Det kan låta konstigt, men styrs av vad busstypen är godkänd för. Vår strävan är att det inte ska vara några stående resenärer ombord, men ibland är det ofrånkomligt.