– Vi har inte fått besked om vilka tider som gäller från och med den tionde januari. Om det schema vi har nu ligger kvar funkar det inte operationellt, vi får parera så gott vi någonsin kan, säger Skavsta Flygplats vd Dot Gade Kulovuori.
Nedskärningen på totalt 23 avgångar i veckan kan göra att flygplatsen måste dra ner på personal. Hon har informerat facken men vet ännu inte vad de faktiska konsekvenserna blir. I tisdags berättade SN att en stor del av Ryanairs piloter på Skavsta ska ha sagt upp sig de senaste veckorna, något som Ryanair menar inte stämmer. Trots att antalet resenärer på Skavsta kan bli upp till 30 procent färre räknar inte flygbolaget med att behöva göra sig av med någon ur kabinpersonalen.
– Vi har över 160 anställda på Stockholm Skavsta. Ingen av dem får gå men de kan bli förflyttade till andra baser om det behövs, skriver kommunikationschefen Michelle Lowe i ett mail till SN.
Dot Gade Kulovuori har inte fått någon mer förklaring till det största trafikbakslaget i Skavstas historia.
– Det enda jag har hört är flygplansbrist. Nu har de också dragit ner tio procent i norska Rygge och det verkar som att de håller på att diskutera neddragningar i Frankrike. Det händer något inom företaget och det är inte bara här, säger hon.
Är flygplatsen för sårbar med Ryanair som ensam storkund?
– Det finns alltid en risk att det kan hända saker när man har en stor kund. Vi jobbar för fullt med att få hit något nytt bolag men har inte lyckats. Tanken är att vi ska fylla den kapacitet vi får över nu men det är problematiskt, flygbolagen har inga flygplan som står och väntar precis.
Nyköpings kommun är minoritetsägare i flygplatsen och har ett stort intresse i att den går framåt.
– Alla skulle väl hålla med om att det vore bra med fler flygbolag på Skavsta, säger kommunalrådet Urban Granström (S).
Även om passagerartalen nu sjunkit två år i rad och riskerar att fortsätta i samma riktning tycker han att förutsättningarna på lång sikt fortfarande ser bra ut.