Kort efter det att Anneli Bjurvald startade Nålsögat slog pandemin till. För många butiker innebar det vikande försäljningssiffror. För Nålsögat blev det tvärtom.
– Jag tror att människor tröttnade på att sitta och titta på TV-serier. Många ville göra något kreativt i stället och en del av dem upptäckte handarbetet. Det nya intresset tycks hänga i, säger hon.
Nålsögat är ett exempel på hur handeln och andra verksamheter i Nyköpings centrum växer – i synnerhet på Öster.
Utvecklingen syns i en undersökning som nyligen presenterades av Fastighetsägarna och Handelns utredningsinstitut (HUI). I Nyköpings egentliga stadskärna – området runt Västra storgatan – ökade omsättningen med 5,1 procent under 2021. På Öster ökade den med runt åtta procent.
Birgit Båvner, ordförande i företagarförening Nysam, tycker att rapporten är glädjande.
– Vi och kommunen har länge kämpat för Östra storgatan och Västra storgatan ska vara ett sammanhängande stråk. Siffrorna tyder på att arbetet börjar ge resultat, säger hon.
Anneli Bjurvald på Nålsögat tycker sig också se ett ökat intresse för Öster.
– Vi får fortfarande hit kunder som berättar att det var länge sedan de var på Öster och handlade. Men när de väl har kommit hit återvänder de. Många uppskattar att det finns så många småbutiker med en mer personlig service.
För Nålsögat tror hon att även en ökande miljömedvetenhet ligger bakom utvecklingen. Fler vill minska sitt slitage på miljön och väljer att reparera i stället för att köpa nytt.
– Det betyder även mycket att Nyköpings befolkning växer. Vi får hela tiden kunder som ska inreda sina nya hem och till exempel köper gardiner.
Enligt undersökningen från Fastighetsägarna och HUI svarar hotell och restaurang för den kraftigaste ökningen i Nyköping stadskärna, plus 26,9 procent.
Även om Clarion Collection Hotel Kompaniet ligger utanför den egentliga stadskärnan märks den positiva utvecklingen av även här, även om den kanske inte har varit lika dramatisk.
– För oss var 2021 ganska tufft med fortsatta pandemirestriktioner. Men nu under 2022 har det börjat lossna, speciellt under andra halvåret. Företag vågar satsa igen och fler affärsresenärer har återvänt till oss. Vi gynnas även av att Rosvalla har kommit igång med sina cuper och läger, säger hotellets vd Åsa Björkman.