Under nästan högtidliga former undertecknades en avsiktsförklaring där alla tre aktörerna åtar sig att arbeta mot samma gemensamma mål.
– Vi ska reglera vårt arbetssätt så att Ostlänken som passerar Skavsta flygplats ska få en bra station och ge en bra utveckling för Skavsta flygplats, sa regionchef Einar Schuch, Trafikverket.
Det första spadtaget för sträckan mellan Nyköping och Järna, är planerat redan om två år, 2017. Hela Ostlänken beräknas vara färdigbyggd 2028.
– Därför har vi mycket framför oss. Järnvägsplanen som berör Skavsta ska vara upphandlad i vår och klar om två år.
Planeringen för Ostlänken, som sträcker sig mellan Järna och Linköping, har delats in i sju olika järnvägsplaner som ska vara klara 2019. Därefter ska järnvägsbygget kunna sätta igång på allvar.
Målet för Nyköpings kommun är trafiken från Skavsta kommer igång tidigare än 2028.
– Därför ska Nyköpings kommun vara så väl förberedda som möjligt. Och då är det viktigt att vi kommer igång med det partsgemensamma arbetet om ett resecentrum vid Skavsta, sa kommunalrådet Urban Granström (S).
Enligt Skavstas VD Peter Steinmetz är avsiktsförklaringen ett stort steg mot den framtida snabbjärnvägen.
– Ostlänken är viktig och med en station vid flygplatsen blir Skavsta ett bra alternativ för resenärer i Stockholm och Östergötland. Det blir kortare restider och hela regionen vinner på miljövänliga marktransporter, sa Peter Steinmetz.
– Vi är dock inte ett offentligt bolag och utan våra ägare står inför en stor utmaning, men jag hoppas att Ostlänken är klar någon gång i mitten av 2020-talet.