Ny väglösning vid Ostlänken genom Nyköpings kommun

Vägen vid Lästringe ska dras om och under Ostlänken. Det är några nyheter när Ostlänken tar nya steg.

Tidigast 2035 ska Ostlänken mellan Järna-Linköping stå klar. Men steg tas hela tiden. Etappen Sillekrog-Sjösa genomgår nu granskning.

Tidigast 2035 ska Ostlänken mellan Järna-Linköping stå klar. Men steg tas hela tiden. Etappen Sillekrog-Sjösa genomgår nu granskning.

Foto: Trafikverket

Nyköping2022-11-03 16:43

Järnvägsprojektet Ostlänken fortlöper. Det går inte med hög hastighet, men steg för steg rullar det framåt. Senast i raden är den granskning av delen Sillekrog-Sjösa, som från och med torsdag finns att ta del av på biblioteket eller Nyköpings stadshus.

Järnvägsplanen omfattar även väg 778, som sträcker sig från Lästringe kyrka till Lästringe samhälle. Vägen måste läggas om och med ny passage under järnvägsspåret.

– Vid Laggartorp korsar väg 778 den nya stambanan. Vägen läggs om i ett nytt läge, något västerut, för att vinkeln mot den nya stambanan ska bli mindre snäv och att järnvägsbron ska kunna göras kortare. Den nya placeringen av vägen möjliggör en ny passage under banan samtidigt som trafiken kan nyttja den befintliga vägen, säger Camilla Hedenstedt, projektledare.

Ostlänken ska sträcka sig från Järna till Linköping och ingår i Sveriges nya stambana, som ska knyta ihop Stockholm-Göteborg-Malmö. Järnvägsprojektet görs etappvis och för Sörmlands del har Trafikverkets miljökonsekvensbeskrivning av Ostlänkens dragning genom Trosa godkänts.

Även nästa etapp, Sillekrog-Sjösa, har fått grönt ljus av länsstyrelsen gällande miljökonsekvensbeskrivning. Sträckan Sillekrog-Sjösa sträcker sig cirka 19 kilometer.

– Byggstart för Ostlänken delsträcka Sillekrog-Sjösa beräknas preliminärt till någon gång under 2026/2027 och byggtiden för utbyggnad av delsträckan beräknas till sex–sju år. Förberedande arbeten kan komma att påbörjas tidigare, säger Camilla Hedenstedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!